Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag om HÖNSRUNDA  (läst 809 gånger)

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
Förslag om HÖNSRUNDA
« skrivet: 30 jan-13 kl 13:34 »
Eller varför inte en KACKELRUNDA!
Efter samma mönster som konstrundan och trädgårdsrundan, skulle man kunna ha en kackelrunda, där både allmänheten och vi hönsägare, åker runt till varandra. Vi knyter kontakter, tittar på olika lösningar för hönsens boende, rastgårdar, utfodring, vatten, el-installationer, uppvärmning på vintern, isolering, belysning, strömedel, värpreden, kycklingvoljärer och allt annat som kan vara intressant.

Förslagsvis kan man använda ungefär samma områdesindelning, som konstrundan och trädgårdsrundan. Eventuellt med olika dagar för hönsägarna och allmänheten. Första rundan skulle man kunna ha under påskhelgen och sälja påskägg till besökarna. Hönsägarna byter, köper och säljer befruktade ägg, för dom som vill kläcka själva och minska risken för sjukdomar.

Sen kan man tänka sig ytterligare en hönsrunda någon gång på sommaren. Kanske under turistsäsongen, eller något senare, där den som vill kan sälja både ägg, kycklingar, höns och tuppar. Dom som odlar kan sälja bär, frukt och grönsaker. Man knyter kontakter och tar upp beställningar… Den som vill bakar kakor och muffins, som man säljer för en billig peng tillsammans med kaffe och saft till besökarna…

På grund av smittorisken får besökarna naturligtvis inte trampa runt hur som helst var som helst. Känsliga utrymmen och platser spärras av med rep, eller plastband.

Någon med IT-kunskaper och gott om tid, lägger upp en hemsida, där man kan anmäla sig och sedan se en deltagarlista med karta. Den kan till ex. heta kackelrundan.se.

Kanske tillverkare och säljare av höns- och lantbruksprodukter skulle vara villiga att sponsra och göra reklam, så att det hela kan gå ihop ekonomiskt…

Kackelrundan skulle vara ett komplement till hönsutställningarna, men med mycket större bredd, mer lärorikt och lättare att hitta samtalsämnen med likasinnade! Även om det handlar om små pengar, så skulle affärsmöjligheterna vara mångdubbelt större på en kackelrunda!

Är övertygad om att det skulle galas och kacklas en hel del och bli mycket populärt!!!

// S

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Förslag om HÖNSRUNDA
« Svar #1 skrivet: 30 jan-13 kl 13:49 »
Intressant idé. Tyvärr är ju många sjukdomar luftburna. Själv tar jag gärna emot besök från folk som har rena kläder och använder skoskydd, men skulle aldrig låta någon som varit i flera andra hönshus med samma kläder komma i  närheten av mina höns. Tyvärr, annars vore det ju mycket trevligt att få visa folk runt.

Om jag bygger en större karantän så skulle man ju kunna ha några olika djur där, för folk att titta på, som sedan fick sitta i karantänen tills man var någorlunda säker på att de inte hade någon smitta.

Men visa ägg och odlingar, det gör jag gärna, när jag kommit i ordning på min lilla gård, även om hönsen skulle vara instängda bakom lås och bom  :-\.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svevik

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 14:14 »
Det finns säkert många olika anledningar till att en del hönsägare inte vill visa sina höns och hönshus...

Men dom skulle nog gärna vilja kika på andras höns och hönshus...

Man behöver ju inte låta främmande människor klampa runt inne i husen...

// S

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 14:21 »
Det finns säkert många olika anledningar till att en del hönsägare inte vill visa sina höns och hönshus...

Men dom skulle nog gärna vilja kika på andras höns och hönshus...

Man behöver ju inte låta främmande människor klampa runt inne i husen...

// S
Jo, jag skulle gärna titta i andras hönshus. Fast kanske helst på bild. Jag blir lite nervös över alla smittor. Och många är som sagt luftburna, så det räcker att det står folk vid rastgårdarna för att det ska vara en risk.

Det är ju upp till var och en vilken risk man tar. Vet att när mjölkbönder har öppet hus så blir ofta korna sjuka, åtminstone förkylda om inget värre, veckan efter.

Hos mig får man som sagt gärna komma och titta, om man har kläder som är nytvättade och aldrig varit nära några höns, samt använder skoskydd eller något av alla de paren lånestövlar som jag har. Men då är det ju en eller två som kommer vid samma tillfälle, så man kan prata i lugn och ro. Öppet hus med många besökare passar nog för många andra, själv tycker jag att det blir stressigt.

Men idén är bra, och ett fint sätt att öka intresset för höns. Bara någon annan vill göra det, och jag slipper  :P.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svevik

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 14:48 »
Just att öka intresset för höns var en av anledningarna till idén. Det finns många vanliga människor och torpare som gärna skulle vilja ha höns, men dom behöver lite mer "kött på benen" för att komma igång...

Sen är det många som inte känner till det här forumet och att man kan hämta både kunskaper och inspiration här...

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #5 skrivet: 24 feb-13 kl 22:12 »
Innan jag skaffade mina första kycklingar förra våren så va det några vänliga själar här på alternativ som lät mej komma på "studiebesök" som jag kallade det. Jag fick kolla in deras lösningar o fråga massor.
Det är jag jättetacksam för!
Ville bara inflika det...

Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser