Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan hela höns gruppen smittas?  (läst 699 gånger)

mossänder

• Östergötland
kan hela höns gruppen smittas?
« skrivet: 03 feb-13 kl 06:49 »
Skaffade mina första höns i våras. Till en början två dvärghöns och sen några unga värphybrider(bovan). Sen tog jag över två vita unga värphybrider(Hyline tror jag de heter) från en arbetskamrat. Märkte ganska snart att den ena gick runt och nös lite men verkade pigg. Några månader senare ,nu i vintras blev den sämre och la sig bara till slut. Geggig i rumpan var hon. Hon fick snart flyga till hönshimlen. Nu börjar den andra blir risig och geggig i rumpan. Sitter inte på pinnen längre. Ingen av dem har värpt speciellt bra. Nu i efterhand ångrar jag att jag tog emot dom. För nu undrar jag över de andra. Kan de bli smittade? Har märkt att en höna nyser lite. Har ju tänkt skaffa lite fler individer i sommar men nu kanske det är dumt om jag har nån smitta. Vad tror ni, vad skulle ni gjort? Tar nog bort den sista vita och hoppas sen att ingen mer blir dålig. 
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Lycka

• Ångermanland
SV: kan hela höns gruppen smittas?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-13 kl 07:19 »
Så fort man blandar djur , så är riskerna mycket stora att de får ngn sjukdom.
Fabrikshöns är dessutom vaccinerade.
Det som är bäst då man skaffar höns är att kläcka själv .
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 03 feb-13 kl 07:53 »
Äggledareinflamation är mycket vanligt på Hybrider. Det finns skäl till att det är billigare för fabrikerna att slakta ut och köpa nytt istället för att låta hönsen vila rugga och värpa en säsong till. Äggledareinflamationsproblemet är ett av de skälen. Hybriderna är helt enkelt avlade så att dom som regel värper mer än vad kroppen mäktar med. De flesta bakterier som ger problem med äggledaren finns naturligt i miljön. En frisk och pigg höna med normalt till gott motstånd och med normal värpning blir sällan sjuk medan utarbetade och trötta fabrikshöns blir drabbade betydligt lättare :-\

Jag tror därför inte att du behöver vara speciellt orolig att dina andra höns ska få äggledareinflamation men du bör avliva din sjuka höna för hon lär inte bli bra av sig själv. Ibland kan man bota äggledarenflamation med antibiotika men oftast kommer det tillbaka på de hönor som drabbats en gång.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mossänder

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-13 kl 08:11 »
ja ok. De har ju aldrig direkt kommit igång med värpningen. Den ena ett ägg då och då och den andra ger ett med mjukt skal då och då trots fri tillgång till snäckskal. Då tror ni alltså att jag kan kläcka fram kycklingar utan risk för att nån smitta finns i gruppen?
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser