Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka höns, vad göra?  (läst 8043 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Sjuka höns, vad göra?
« Svar #20 skrivet: 16 jan-07 kl 09:45 »
Hej Tjotten

Täta inte så mycket så du får fukt och ingen ventilation bara...

Du får prova dig fram till lagom luftgenomströmning  :)

Täta springor på "fel" ställen och kolla sen om utluftsröret i taket "drar ut" luften - det ska t.ex inte "rasa"ner kalluft där....
Drar röret upp luften så är det ok, o du kan ha det helt öppet  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 16 jan-07 kl 09:51 »
De bodde i två boxar på ca: 8 km. i mitt kaninstall.

Tjotten bodde hönsen med kaninerna?
I samma boxar ?

Har du haft Pasteurellos på kaninerna ?

Missat den där uppgiften tidigare...

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 16 jan-07 kl 09:54 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Tjotten

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 jan-07 kl 09:56 »
Rosa!

Nej absolut inte  ;D! Men innan de flyttade hade de två boxar i samma lada som kaninburarna/kaninboxarna är. Och kaninerna blev störda av tuppens galande  ;D

Men med tanke på att jag har kaninvana så går tankesättet åt det hållet även när jag inreder ett hönshus  :-[

Nej de har inte haft det och inga andra sjukdomar. har också tänkt på detta men hönsen flyttade in i kaninstallet innan kaninerna gjorde det (kaninerna har varit ute hela sommaren och hösten fram till oktober då började jag ta in kaninerna)
« Senast ändrad: 16 jan-07 kl 10:14 av Tjotten »

Vitryss

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 jan-07 kl 12:39 »
Nu hör väl inte detta riktigit till den här tråden då va men....

Jag bor i Hälsingland, är av Hälsingesläkt och är dessutom född här.
 :-[ jösses...så det kan bli.

Hönsen brukade ibland bo i utrymmet bredvid grisarna och fick då värme från dem. OBS det var förr...
(så är det byggt här i mitt lilla torp också, inte så långt från dig vitryss)
I flera gamla, lite större hönshus jag sett, så fanns det en vedkamin som man eldade i åt hönsen när det smällde i o blev kallt.
(t.ex hos min farfar, m.fl )

Så nu Vitryss har du hört några fall där man hade värme åt sina höns i Hälsingland.  ;D

/Hälsingestintan Grimla
Jomen, det är ju exakt det jag hört - här på forumet. Men inte från dom jag pratar med IRL.
(Vad kul att du är från Hälsingesläkt! Jag med, men min släkt kom hit för bara hundrafemtio år sedan, så vi är inte riktigt riktiga hälsingar :))
« Senast ändrad: 16 jan-07 kl 12:41 av Vitryss »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: hönshus IRL...
« Svar #24 skrivet: 16 jan-07 kl 23:18 »
Men inte från dom jag pratar med IRL.

Jag! finns IRL.
Och om det bara räknas vad man säger IRL så kan jag hälsa på o säga det till dig IRL när jag är i dina krokar nästa gång.
Men jag måste ärligt säga att jag förstår inte dig riktigt,
måste man säga saker till dig IRL för att du ska tro på det   ???   ;)

Mvh Grimla
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 13:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 jan-07 kl 00:00 »
Enligt min far, som jag talat med IRL och som är född i början på 30-talet i den lilla byn Norrflärke utanför Örnsköldsvik, fick hönsen extraljus, dvs man tände på morgonen och släckte åt dem när de nattades. Någon extravärme har jag aldrig hört talas om.

ekl

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 jan-07 kl 09:28 »
Citera
Vad har ni andra för erfarenheter då ni pratat med äldre generationer och hur dom minns sin barndoms hönshållning?

-En arbetskamrat berättade för mig om sin farmors hönshållning på östra öland vid sekelskiftet, hon tog hon in hönsen i en garderob :o inne i huset på vintern när det var kallt.

När kollegans föräldrar övertog huset på 50-talet, var det första de fick göra att mocka ur garderoben- en halv meter torkad hönsspillning hade samlats där under årens lopp, förmodligen hade farmodern inte brytt sig om att göra rent :-\

undrar vad hönsen gjorde i garderoben......

Vitryss

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 jan-07 kl 12:31 »
Grimla! Ha haa, man kan inte förstå sig på alla :)
"måste man säga saker till dig IRL för att du ska tro på det", skriver du.
Ja på sätt och vis.
Man räknar visst med att 90% av hobbybestättningarna har problem med löss och kvalster i sina hönshus.
Läser man inläggen på det här forumet har nästan INGEN haft det när man diskuterar ohyra. Det är man noga med att understryka ;D
Så jag tror att en viss finputsning av verkligheten görs när man träder in i ett forum.
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 12:34 av Vitryss »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #28 skrivet: 17 jan-07 kl 14:11 »
Grimla! Ha haa, man kan inte förstå sig på alla :)
"måste man säga saker till dig IRL för att du ska tro på det", skriver du.
Ja på sätt och vis.
Man räknar visst med att 90% av hobbybestättningarna har problem med löss och kvalster i sina hönshus.
Läser man inläggen på det här forumet har nästan INGEN haft det när man diskuterar ohyra. Det är man noga med att understryka ;D
Så jag tror att en viss finputsning av verkligheten görs när man träder in i ett forum.
Ja kanske.
Men att inte "ha problem" med löss och kvalster är ju inte samma sak som att inte ha löss och kvalster.
Kvalster har allt liv och en och annan lus hör också till normalt leverne.
Så visst....kvalster har både jag och hönsen. Några problem med dem har vi dock inte. Löss kan bli tillfälliga problem om hönsen tvingas till instängning längre perioder men är ganska lätt att bli av med.
Över lag håller dom ganska bra efter för stora ohyreansamlingar själva om de har tillgång till bra "hönshabitat".
Man får lätt intrycket att det "stora kvalsterproblemet" mest är ett problem för oroliga hönsägare och inte för fåglarna själva.
Skulle det bli ett verkligt problem för hönsen så lovar jag att det syns och inte går att ta miste på ;). Och det är då...och endast då... behovet av kemisk bekämpning behöver bli aktuell.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 17 jan-07 kl 14:30 »
Intressant artikel om parasiter hos "hobbyhöns":

http://www.sva.se/pdf/lantbrukets_djur/parasiter_hons.pdf

15% av de obducerade djuren hade dött av parasiter. Många djuren hade förstås parasiter trots att de dött av andra orsaker. Det sägs vidare att många parasiter hos tamhöns är i stort sett harmlösa.

Florina

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 jan-07 kl 16:09 »
öh va har parasiter med värmetillförsel, dragfrittsämnet att göra ???

Ett inlägg bara! eller en fundering menar jag....
I flera år hade jag ett gäng med dvärghöns i en lekstuga som inte hade ljus eller värme. Nyårsafton de året hade temp sjunkit till 21- och jag som då var nybörjare sprang oroligt ut och undrade när ngn skulle få kammen sönderfrusen eller dö av kylan :-\ men inte ngt hände....
dagen efter skruttade alla omkring som vanligt. Tillägger att hönsen såldes och lever än 8 år.
Efter 6 år flyttade vi till en gård (äntligen) och byggde flott hönshus och fick kunskap om ett fjäderfäs bästa! eller? ::)

Har både värmelampor och dragfritt (ej tättslutande) hönshus men har mer har haft ett antal förkylningar hos djuren...

Konstigt va? Jag måste säga att Fred har rätt enl min erfarenhet. Ibland tror jag att vi daltar för mkt...

Jag bodde på Norra Öland som liten och bönderna där hyste hönsen i skruttna hönshus som stod ganska långt ifrån andra djur. De hönshusen hade alltid stått där enl bönderna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 jan-07 kl 19:04 »
Parasiter har åtskilligt med ämnet "Sjuka höns, vad göra?" att göra.

Man skall inte blanda ihop kyla och drag. Som Rosa skrev kan djur som tål kyla alldeles utmärkt bli sjuka av drag.

Ventilationen i vårt "hönshus" består dels av springorna i loggolvet (hönsens tak), som sammantaget torde vara en rätt stor yta, dels av dörren mot hönsgården som står öppen med en lagom springa för hönsen att gå ut och in. Ingen uppvärmning. Denna enkla och ovetenskapliga standard till trots har ingen dött av något annat än att bli uppäten, och några löss har de inte heller, så det så. Var är de 90 procenten?  :o :o :o

Florina

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 17 jan-07 kl 19:25 »
Är det mig du säger till Ullrik? Jag hängde inte me dina meningar kanske?

Jag undrade bara va parasiter o drag hade för likheter... :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Hur gick det ?
« Svar #33 skrivet: 26 jan-07 kl 20:27 »
Äntligen har jag fått tag på en vet. som rekommenderade att jag började med antibiotika, 8 mil bort!!!!
Hoppas det nu löser sig.

Tjotten hur har det gått  ???

Tjotten

• Gäst
Re: Hur gick det ?
« Svar #34 skrivet: 27 jan-07 kl 14:08 »
Tjotten hur har det gått  ???

Jo det har gått bra. Ingen mer har dött och jag har täptill luftkanalen upp ur taket. De fick sin behandlig och karensdagarna har gått, i morgon har vi sagt att vi ska börja ta äggen igen. Två av hönorna har börjat värpa igen och en ser lite värpsugen ut så vi får se när de andra 6 som hade satt igång tidigare kommer lägga ägg igen. Men jag har även några som inte hade börjat lägga ägg innan de blev sjuka men en av dem har nu lagt sitt 4 ägg. Så det verkar som det är bra nu. Gud så dyr medecinen var :o, jag hade kunnat köpa hem ny höns för den summan  ::).

Men tack alla för er hjälp. Jag hade nog inte klarat det på egen hand.

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser