Nu har jag inte byggt någon bakugn, men väl tittat på en och annan och även eldat en hel del i närheten av just tegel.
Som häll i ugnen funderar jag på sten. Gråkalksten från öland är ett alternativ. Ett annat är att jag gör hällen av eldfast tegel, vad tror ni?, kommer stenen att spricka?.
Ja stenen kommer att ta skada, eldfast tegel rekommenderas.
Fortsätter att bygga väggar av tegel. Innerst mot ugnen ska det vara eldfast tegel(behövs det vara eldfast?).
Om inte så spicker det. Men äldre rivningstegel från skorstenar tål eld någorlunda, men inte alls på samma sätt som eldfast.
Taket blir välvt av eldfast tegel, ett eller två lager tegel.(varför är tak ofta välvda i bakugnar?
För att skapa ett tak. Hur ska annars taket vara byggt? Murbruk håller inte att limma tegelstenar i platt tak när det utsätts för värme.
ovanpå detta blir ett utrymmet(ca 50cm högt) vilket jag fyller med sand(återigen för att ha något som håller värme,
I bakugnar hade man sand ovanpå för att om något händer i ugnen, t.ex. att valvet kollapsar, så rinner sanden ner i spickorna och kväver elden istället för att huset brinner ner.
Taket till alltihopa blir ett lager av tegel.
Jag undrar om du kan få det tätt tillräckligt för att ha sand under utan att den blir våt av regn och frostspränger hela konstruktionen? Ska den stå ute behövs nog plåttak.
(Hur stor behöver öppningen vara till ugnen för att få drag?, behövs det göras ytterligare lufthål från sidorna för att få in syre?)
Du behöver ha en lucka om du ska få upp värmen tillräckligt för att kunna baka. Bakugnar får antingen tilluften genom att man eldar med luckan på glänt eller att man har en mindre lucka som man kan regler luften i.
Bakugnen i mitt förr-förra hus hade en stor lucka, precis innanför den var ett hål ned och där nere fanns en liten sotlucka. När man bakade så eldade man ordentligt så den blev varm, sedan rakade man ner kolen i hålet innanför luckan och det sista brann snabbt upp. Därefter kunde man baka utan röksmak och askan var lätt att sota ut. Mellan bakugnen och skorstenen var ett stort spjäll i form av en plåt som man kunde stänga för helt för att bevara värmen i ugnen. Självklart stod bakugnen i källaren och värmde hela huset.
I princip var den byggd som ett gjutet bord (men gråsten och murbruk), på det var byggt en kvadratisk tegelmur med eldfast botten och valv och lucka och spjäll inmurat. Uppåt var det bara lös sand. Den var byggd 1929 och användes fram till 1964 (då elspis sattes in) och allt bröd till en ganska fattig familj med 10 barn bakades i den och den stod för uppvärmningen av huset. Jag köpte huset av ett av de barnen.