Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och katt?  (läst 4346 gånger)

frukall

• Gäst
Höns och katt?
« skrivet: 19 jan-07 kl 19:11 »
Hej alla hönskunniga människor! :)
Jag undrar om man kan skaffa hedemorahöns, om man har två katter som aldrig i sitt liv har träffat en höna tidigare? Eller blir de bara en god måltid för mina små missar?
Om hedemororna är för små, kan ni ge mig tips på några större raser som värper bra?
Mvh
FruKall.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Höns och katt?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-07 kl 19:20 »
Hönskunnig vet jag inte om jag är... är relativt nybliven hönsmamma. :)
Men personligen tror jag att höns är för stora för att vara intressanta som bytesdjur för dina missar! :)
Jag skaffade mina första höns i höstas och hade samma funderingar som du. Men det löste sig. Mina höns går fritt ute på dagarna och katterna var lite nyfikna i början, men visade inga tendenser att vilja smyga sig på hönsen. Och mina islandshöns är inte överdrivet stora, en lantras precis som Hedemora.
Om du tänker ha dem i hönsgård är det inga som helst problem. Kanske ligger katterna och lurpassar hönsen utanför nätet ett tag, men sedan tröttnar de.
Lycka till!
Why be normal when you can be yourself?

stoffe

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jan-07 kl 19:34 »
Hej
Tror inte heller att det ska vara något problem med katterna. Har själv dvärg kochin gående lösa och våran katt bryr sig inte. Vi hade henne innan vi skaffade höns. ibörjan var hon ganska nyfiken på hönsen och "smög" på dem men hon gav upp ganska snart. Nu för tiden bryr hon sig inte om dem men ibland kan hon retas med dem.

//Stoffe

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #3 skrivet: 19 jan-07 kl 19:41 »
Bra fråga. Får man komplettera med fråga angående hund + höns?  :-\
Är lite bekymrad över hur lilla terriern kommer att förhålla sig till nämnda fjäderfän...
Erfarenheter? Tips?
Höns, stickning och pelargoner

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jan-07 kl 20:10 »
Hundar kan man ju alltid uppfostra men jag bor i ett villa område och här finns mycket katter. En kattunge fattade aldrig att hönsen inte gick och jaga utan hetsade dem varje dag så det låg ägg på gräsmattan tit som tätt. En dag tog jag katten höll den i huvudet rakt framför hönorna och sprutade vatten i nacken på den. Det gillade den inte men så snart jag släppte fortsatte den att jaga hönsen. Men den kom faktiskt inte tillbaka så många fler gånger. Det är ju dock bra att katterna går förbi ibland för de håller ju gnagare på plats.

Även stora katter smyger på hönsen ibland men hönorna sätter igång och kackla och då går jag ut med blomsprutan så försvinner katterna ganska snart. :-[

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 19 jan-07 kl 22:43 »
Hej,

Vi har flera katter och både stora och små hönor som går fritt, det fungerar jättebra. I början smög vår yngste katt på dem, men när de började kackla och flaxa blev han skraj..:-)

Däremot hittade jag samma kisse med en av våra nykläckta kycklingar i somras, jag vet inte om kycklingen "trillat ur" hönshuset (de var instängda då) eller om katten tagit sig in... Som tur var hade han inte hunnit skada den.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Skojarbråten

« Svar #6 skrivet: 20 jan-07 kl 01:21 »
Hej! Har tre katter, alla riktigt vana jägare, och ingen av dem bryr sig om hönsen. Tvärtom har den värsta av dem, Storkatten, hittat sin uteplats på taket till kycklingarnas bo! Alltså inne i deras bås, i närheten av värmelampan. Han liksom ser dem inte ens. Och samma med de andra katterna, jag har tre.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 20 jan-07 kl 02:41 »
Hej! Har tre katter, alla riktigt vana jägare, och ingen av dem bryr sig om hönsen. Tvärtom har den värsta av dem, Storkatten, hittat sin uteplats på taket till kycklingarnas bo! Alltså inne i deras bås, i närheten av värmelampan. Han liksom ser dem inte ens. Och samma med de andra katterna, jag har tre.
Jag har inte heller problem med katterna och hönsen.
Ungkatterna kan bli lite väl nyfikna men fattar galoppen efter att ha fått sig ett jack i skallen av tuppen.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sally

« Svar #8 skrivet: 20 jan-07 kl 10:12 »
Jag har små höns och både stora och små katter på min tomt, både egna och andras, och har aldrig haft problem. Katterna tycker att hönsen är ganska tröttsamma, så de tar ofta en "lov" runt gruppen för att slippa kacklandet. Hönsen tycks känna igen mina katter och vet att de inte är farliga och bryr sig inte så mycket när de kommer i närheten. Kommer det däremot en helt okänd katt "varnar" de lite förstrött. Kycklingarna brukar gå fritt från dag 1 och inte heller de brukar råka illa ut- hönan håller eventuellt närgångna katter i schack.

När det gäller hundar är det nog väldigt olika. Grannens rottweiler "rymmer" in till mig ibland- men har stor respekt för hönsen. Hade däremot problem med en jaktdrever som kom och "hämtade" höns ibland. Hon dödade dem inte- hon bara "bar omkring" på dem... ;D

Sally
Går det...så går det!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jan-07 kl 10:19 »
Vår katt bryr sig inte om hönsen. En kväll fick jag dock jaga ut en främmande katt som tagit sig in i hönsgården. Den hade inte gjort någon skada, om det beror på att den inte hann eller att den bara var nyfiken vet jag inte.

Nyfikna är dock de halvstora kycklingarna. De är helsköna! När katten går förbi följer de efter för att se vart den tar vägen. Katten bligar lite över axeln och ser ut som om den undrar vad de vill.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 20 jan-07 kl 16:20 »
Jag tog hem ett gäng 3-veckorskycklingar samt 2 vuxna höns för några månader sen. Kycklingarna bodde i bur hela tiden då, och hönsen fick gå omkring ute när det var ljust, som nu. Min minikatt funderade länge över det här med dom mystiska djuren..."Är höns vän eller fiende?", han jagade dom ibland, men det blev för läskigt när dom flaxade och kacklade högljutt. Även dom andra katterna jagade höns sporadiskt i början, men sen satte hönorna sej i respekt.
Kycklingarna, däremot, blev minikattens små kompisar. Han skulle alltid vara med när jag gav dom mat och vatten, han cirklade runt buren och studerade dom tankfullt, utan att nånsin göra några attackförsök. Så har det fortgått, och numera när kycklingarna blivit större och går ute, hälsar han på dom, eller delar broderligt och systerligt lite hönsmat med dom.
Och för några dagar sen, när kackelflocken gick iväg längre än dom brukar, satt där 3 av katterna runt omkring och höll vakt.

Vad gäller hundar har jag hört att vissa polarhundar, bl.a. siberian husky, gärna tar sej en höna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

AndersT

« Svar #11 skrivet: 20 jan-07 kl 16:38 »
Jag har heller aldrig haft problem med katter och höns, har haft fyra egna katter och en del kringstrykande. Brukar däremot ha kycklingarna i bur, med hönsmamman, när dom är utomhus, men det är iofs lika mycket för att inte skatorna ska ge sig på dom. Hundar kan vara farliga för hönsen, vissa bryr sig inte alls medan andra vill leka med dom och en del vill äta upp dom.  

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 20 jan-07 kl 22:45 »
Bra fråga. Får man komplettera med fråga angående hund + höns?  :-\
Är lite bekymrad över hur lilla terriern kommer att förhålla sig till nämnda fjäderfän...
Erfarenheter? Tips?

Nej det får du antagligen inte om du frågar Anders T  :P
Han rekomenderar att starta en ny tråd.
Det finns en mängd andra viktiga saker att diskutera, men vi kan väl skapa nya ämnen, istället för att skriva in en massa saker som bara leder till förvirring??

I övrigt så äter min hund höns om den får tillfälle och katterna rör aldrig någonsin hönsen.
/ Grimla
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 22:56 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

frukall

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jan-07 kl 18:31 »
Oj, vad många svar!  :D
Jag antar att jag inte behöver oroa mig för mina små katter. Det var ju skönt!
Då kan jag ju välja och vraka mellan vilka raser som hellst.
Tack alla snälla alternativare för er hjälp!  ;D

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 jan-07 kl 20:43 »
Katter:

Jag har egen katt och den är bara rädd för hönsen och bryr sig inte alls om dem. Lite avvaktande sådär. Har till och med haft katter INNE I HÖNSGÅRDEN (vet inte alls hur de lyckats ta sig in!?) och de har inte rört hönsen.

Vad gäller hundar är min Flat coated retriver jättenyfiken på hönsen, (vi skaffade hunden efter hönsen) och följer alltid med ut när de ska matas. Om hon är sprallig och inte gått ut på länge gör hon lite utfall och tycker det är skoj när de kacklar och springer, men hon har aldrig skadat någon och skulle aldrig göra - när hon kommer för nära är de bara läskiga. Den enda risken skulle väl vara om hon råkade jaga någon så den sprang in i något.

Hönsen däremot är ofta kaxiga när hunden följer med in i hönshuset. Hon har fått sig ett par pickar på nosen, och hönsen vandrar liksom runt tassarna på henne utan att bry sig, coh då är hon ändå en rätt stor hund.

Så länge man visar katten/hunden vad som är okej och inte så går det nog utmärkt tror jag! Ofta vill de ju bara kika och se vad det ÄR för skumma djur, och sedan bryr de sig inte så mycket mer..

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser