Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  enkla örter för örtte, någon som provat och lyckats med det?  (läst 4931 gånger)

jessika

• Gäst
Någon som har provat att tillverka egen örtte av diverse blommor och blad som ni plockat ute i naturen?

Lyckades ni med det, så att det blev bra te av det?
Vad plockade ni, och vilken årstid?

IsaIrina

• Ljungdalsgården
Inte direkt örter men svartvinbär och nypon har jag provat med gott resultat.

Svartvinbärsbladen plockade jag i början av sommaren och torkade på ett mörkt och dammfritt ställe.
Sedan förvarar jag bladen i stora plåtburkar med lock och lägger ner en näve blad i kokande vatten drar ifrån kastrullen och låter dra tills det luktar och smakar bra.

Nyponen plockas när dom är mörkröda,torkas i ugnen på 50 gr med luckan öppen(tunt lager på en plåt)tills dom är helt torra.
Förvara dom i en burk(hela)och krossa i mortel när du ska använda dom,kokande vatten hälls över och låter dra och sedan är det bara att sila(kräver socker tycker jag).

Jag vet att min mamma gjort kamomill the och att det var gott men vad jag kommer ihåg så plockade hon bara blommorna ,torkade och kokade the på dom precis som med vinbärsbladen.

Lycka till!

Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Vinbärsblad, hallonblad, smultronblad, rölleka, älggräs (blommorna) och nässlor är mina favoriter.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Jag brukar dricka mynta på sommrarna.

Torkar dock inte utan kokar bara och silar av.

Min morfar var en stor anhängare av granskottste
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Eulalia

• Gäst
mmmm älgört  i blom *längtar*
 jag brukar även plocka

lindblommor(när jag hinner för de sabla lindarna blommar ut så fort)
kamomill vet ej om den är äkta men den smakar finfint
vitplister, bra mot pms,kramper och andra menstruella besvär
myntor

ljungblommor på hösten

Vitis

• Skåne
Jag använder fläderblommor till lite av varje men har aldrig gjort te på dem. Men det borde väl funka ?

Annars blir det nog mest mynta och citronmeliss här ... fast det växer ju inte så ofta ute i naturen om det nu var det som frågan handlade om. Extremt lättodlade båda två hur som helst och ger mycket blad att ta till vara.

Suresh

• Gäst
Min trädgård är full av ogräsrötter som liknar vildpalsternackor. Jag har kokat dem och det funkar- lite vass smak bara.

Men jag har också försökt rosta dem som kaffesurrogat och det funkar nästan bättre, särskilt med en sockerbit i.

Så jag ser fram emot hösten när rotcikorian har mognat. Då skall jag starta "kaffe"-rosteri.

Malinowska

• Neostoric
Nässlor e supernyttigt, mycket c-vitamin och klorofyll.
Men tänk på att örter är medicin, inget man ska proppa i sig till höger o vänster.
En kopp då och då går an. Nässlor kan man dricka typ 2 veckor som en kur för att stärka kroppen, speciellt på vintern o våren. Bra om man e pollenallergiker oxå.

Ta ca 1 tsk torkad, eller 2 tsk färsk ört och häll 2,5 dl kokande vatten över. Låt dra i 5 minuter o sila.
Mums. Drick som det är. om du absolut måste söta, ta honung.

Dolvis

• Östergötland
Älggräsblommor kan torkas i knippor, och sedan stoppar man bara i en vippa upp och ner i koppen med hett vatten - som en automatisk tepåse.

Mitt favvorit-örtte vid förkylning:
 (som även frälst min i övrigt ganska ointresserade sambo)

Blanda torkad
pepparmynta
citronmeliss
fläderblommor
lite cayennepeppar

låt dra minst 8 min i kokhett vatten, drick gärna med honung.

Jag brukar dutta i cayennepepparn (som rensar luftvägarna) vid kokningen, resten har jag färdigblandat.

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
Rallarros, mynta, svarta vinbär (blad). Mycket gott.

Fast det finns en massa annat som funkar utmärkt också.

/Pär

nettan

• Gäst
Re:enkla örter för örtte, någon som provat och lyckats med det?
« Svar #10 skrivet: 18 okt-06 kl 21:02 »
Någon som har provat att tillverka egen örtte av diverse blommor och blad som ni plockat ute i naturen?

Lyckades ni med det, så att det blev bra te av det?
Vad plockade ni, och vilken årstid?

hej!
köp vegetariska kokboken, massor av bra och ätliga tips på blommor mm, jättebra!!!!

Mamma Björn

• Norge
« Svar #11 skrivet: 17 maj-07 kl 22:41 »
Har en hel drös med olika örter i skåpet som jag gör téer av, förtillfället är det Salvia, Tussilago, Kamomill & Ringblomma som står på listan pga av min förkylning.  :)

Tussilagon smakar väldigt milt & är dessutom fin fint om man har slem hosta, brukar koka upp 7.5 dl vatten och lägger i 1 tsk torkade örter per 2.5 dl vatten. Så antingen får du ett starkare te om du bara tar en sorts ört eller så blandar du 2-3 st olika allt efter smak.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 18 maj-07 kl 08:45 »
De flesta örter/växter är bäst, både i smak och i "nyttigheter" om man plockar dem så späda som möjligt. Det gäller förstås inte de där man använder sig av blomman också.

Är det tunnbladiga växter så är de enkla att torka. Häng upp på luftig plats och aldrig i direkt solsken. När de är knastertorra så repas de delar man vill ha ner i en burk e.dyl. o förvaras mörkt, om inte burken är ljustät, vill säga.

Några smakfavoriter,
-björkblad(utrensande vårte, men starkt för njurarna, får inte drickas för mycket eller för länge)
-mynta
-ringblomsblommor (gärna ihop med mynta)
-älgört

Dvs desamma som många som skrivit före mig.

Kokande vatten, och låt dra lite längre än vanligt påste.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser