Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen är rovdjuret fast!  (läst 2216 gånger)

Sess

• Dalarna
    • Min sida
Äntligen är rovdjuret fast!
« skrivet: 19 jan-07 kl 21:59 »
I somras och under hösten blev jag av med många av mina djur... Bl. alla mina vaktlar, skrattduvor, en höna och en löpanka...
Har haft en fälla ute hela tiden men inget hände... mer än möss som satt fast i den (burfälla)
Men... idag när jag kom hem från jobbet så hade det hänt grejor!!
Det satt TVÅ minismå vesslor i fällan, kritvita med svart svanstipp. Det verkar som dom hade slagits där inne för den ena var död.
Jag vet inte hur det är med att döda dessa djur? Ska jag släppa ut den som lever en bit härifrån eller ska man ha ihjäl den?
Det måste ju vara dessa djur som har terroriserat mej och mina stackars djur?!
Hoppas det iallafall för isåfall antar jag att det är över! Eller kan det finnas fler inom samma område?
Kul att äntligen få se vad det va för djur som varit här! men jag tyckte att det var konstigt att detta lilla djur kunde ha ihjäl löpankor och dvärgkochin höns, eller? Hörde att dom kan ta bra mycke större byten än dom själv, men inte hur stora som helst! Eller kan det ha varit ett annat djur? mycket frågor, men frågar man inte så får man inget lära sej! Tacksam för svar!
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Pelargon

• Gäst
Re:Äntligen är rovdjuret fast!
« Svar #1 skrivet: 20 jan-07 kl 00:57 »
Vesslor !
Bra att du fick veta vad det var  :)

Anna.D

« Svar #2 skrivet: 20 jan-07 kl 09:17 »
jag tror att de kan vandra ganska långt.så det bästa för dina djur är nog att avliva dem.de kommer till baka annars./Anna

Henning

Re:släpp ut den
« Svar #3 skrivet: 20 jan-07 kl 09:48 »
Hej, jag tycker inte du ska avliva vesslan. De är inte så vanliga och ska tillhöra den svenska faunan. Släpp den minst 5 km bort i skogsmark, så slipper du nog just den. Det kan dock mycket väl finnas fler vesslor kvar i faniljen, som har hittat till ditt "skafferi"

Sally

« Svar #4 skrivet: 20 jan-07 kl 10:23 »
Jag har hört att dessa små djur mycket väl kan ha ihjäl djur som är betydligt större än de själva genom att helt enkelt bita sig fast i nacken. Själv har jag haft problem med en mård som hälsat på (se annan tråd). Men efter att jag spelat opera på en batteriradio dygnet runt en vecka har jag inte sett röken av den. Jag har en fälla stående men inget napp...

Jag har också svårt att se vitsen med att döda den. Jag förordar flytt till skogområde. Jag vet att flera på forumet som fått sina djur dödade av rov inte håller med och menar att den kommer att söka sig tillbaka eller att man helt enkelt flyttar problemet till någon annans "bakgård". Det gäller att hitta en bra plats att släppa den på!

Sally
Går det...så går det!

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #5 skrivet: 20 jan-07 kl 12:03 »
Den är död nu iallafall... min far hade ihjäl den... men enligt honom så var dessa väldigt små så han trodde att det var ungar... och finns det ungar så finns det såklart föräldradjur.... så mina fälla får fortsätta att stå gillrad ifall... för fler djur tänker jag inte bjuda på...
Men det känns skönt att veta vad det är som smugit omkring här!
Hur är det med föräldrarna? håller dom sej inom ett visst revir eller flyttar dom runt? tänkte ifall dessa ungar hade vandrat iväg bara...

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #6 skrivet: 21 jan-07 kl 13:33 »
tycker egentligen inte om att länka till jägarsidor, men det fanns mycket information om vesslan här:

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/ovrigaarter/vessla.asp

Susanne

« Svar #7 skrivet: 21 jan-07 kl 14:28 »
Det satt TVÅ minismå vesslor i fällan, kritvita med svart svanstipp. som helst!

Det är inte vesslor du fått i buren, utan hermeliner. Vesslor är helt vita i sin vinterdräkt, medan hermelinerna är vita med en svart svanstipp. Hermeliner är små, men vesslor är ännu mindre än hermeliner, knappt större än sorkar i storleken. Vesslor utgör ingen fara mot vuxna höns, men däremot är hermeliner kapabla att döda vuxna höns. Vesslor kan snarare vara en tillgång på gården eftersom de är så effektiva sorkjägare. En katt kan slänga sig i väggen i jämförelse.  ;)

Vitryss

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jan-07 kl 21:21 »
Det satt TVÅ minismå vesslor i fällan, kritvita med svart svanstipp. Det verkar som dom hade slagits där inne för den ena var död.

Många djur dör fort i dom här fällorna. Förmodligen blir dom panikslagna och stressas ihjäl. Jag hade en sådan fälla på gång hela tiden förut för att decimera antalet möss i förmaket till hönshuset. Sällan jag kunde släppa ut någon levande. Dom hade dött.
Jag är inte så glad i dom här fällorna längre.

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #9 skrivet: 24 jan-07 kl 18:01 »
Ja jag började faktiskt fundera på om det inte var en hermelin istället. Efter en massa sökande på internet så tyckte jag att den stämde in mer... Men dom här va så himla små, ca 1dm långa bara  :-\ Om inte dessa var ungar nu då...
Men allt annat stämde... Eftersom vuxna löpankor blev tagna och jag hittade även ägg emellanåt, uppätna...
Får väl hoppas att det inte dyker upp någon mer sån här igen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser