Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min julmust frös!  (läst 4869 gånger)

lite_av_varje

• Gäst
min julmust frös!
« skrivet: 22 jan-07 kl 21:53 »
hej!
vi köpte ju på oss ett lager med julmust...hrrrm.....
vi köpte 2st backar när dem kostade 20kr/st+pant
och 4st backar när dem kostade 10kr/st+pant ;D
upptäckte nu,när jag skulle dricka en att dem NÄSTAN frusigt, den va grynig, så jag ställde helt sonika in backarna inne, men det blir lite trångt med 6st backar inne i en etta på 47kvadrat(stor etta) men men.
hur ska man göra för att dem ej ska frysa där ute på den inglasade balkongen, jagmenar visst vill man ha kalla dricka, men inte frusna!
ska jag lägga mattor över som ett kors eller hur göra???

lite_av_varje

• Gäst
Re:min julmust frös!
« Svar #1 skrivet: 23 jan-07 kl 21:18 »
men snälla nån, jag puttar upp tråden igen,det är väl någon som bor på landet och använder farstun eller altanen som förvarinsplats?

queer

« Svar #2 skrivet: 23 jan-07 kl 21:29 »
ojojoj, vilken olycka ...   :o :o :o

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 jan-07 kl 21:31 »
Ska du bli upprörd nu för att ingen vill svara på din alternativa julmustfråga ??

... flaskorna måste förvaras frostfritt. Fryser dom så spricker flaskorna. Då blir du av med panten också ...  :D

Ställ dem i källarförrådet om ni kan, annars hitta en annan plats där dom inte fryser.

Ska du ha dem ute på balkongen så se till att dom är isolerade ut mot luften men inte mot väggen och den lilla värme som läcker igenom där.

Mitt tips är ändå källaren. Ta upp en back i taget.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 jan-07 kl 21:33 »
ojojoj, vilken olycka ...   :o :o :o

Ohh, sikket eelände .... som det heter där jag bor !  8)

Johan1

« Svar #5 skrivet: 23 jan-07 kl 21:38 »
Lägg gamla mattor över läsken, är det minus 1 lägg en matta, minus 2 lägg två mattor osv :)

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 23 jan-07 kl 21:41 »
Lägg gamla mattor över läsken, är det minus 1 lägg en matta, minus 2 lägg två mattor osv :)

Och hoppas innerligt att det inte blir minus 30 ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 23 jan-07 kl 21:46 »
... för julmusten varar än till påska... och då byter den namn. Extrapris i all ära, men sex backar julmust för två vuxna personer låter väääldigt mycket. För oss räckte en stor flaska för hela familjen, men då drack lillebror upp nästan allt själv. Det blir lite sött i längden. Försök med barley water till nästa jul. Det gör du själv med korn, citron och socker efter smak. Mycket billigare och nyttigare. Och fyll i plastdunkar om du nu måste ha så mycket dricka på balkongen.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 jan-07 kl 21:49 »
... för julmusten varar än till påska... och då byter den namn. Extrapris i all ära, men sex backar julmust för två vuxna personer låter väääldigt mycket. För oss räckte en stor flaska för hela familjen, men då drack lillebror upp nästan allt själv. Det blir lite sött i längden. Försök med barley water till nästa jul. Det gör du själv med korn, citron och socker efter smak. Mycket billigare och nyttigare. Och fyll i plastdunkar om du nu måste ha så mycket dricka på balkongen.

Låter intressant, använder du "rå" korn eller menar du kornmalt ??

Påminner lite om en finsk dryck som kallas "sima" eller nåt liknande, av apelsin, lite malt och farinsocker.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jan-07 kl 22:01 »
för MYCKET, näää snarare för lite...vi kan dricka julmust året om, tro vi ska åka och köpa 4backar imorron igen. ;D

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 23 jan-07 kl 22:02 »
Det är bara vanlig kornsäd, har också använt skalat korn. Barley water ska inte jäsa, så man kanske inte ska göra för stor sats för hållbarhetens skull. Har inte receptet här just nu, men det gula av citronskalet  plus socker tillförs  kastrullen när kornen och vattnet har kokat en stund. När det har kallnat silas drickan och citronsaften tillsätts. Ska inte spädas. Receptet finns bl a i Vår kokbok.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jan-07 kl 22:02 »
tack! det va typ ett svar som dett jag ville ha!

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 jan-07 kl 22:12 »
tack! det va typ ett svar som dett jag ville ha!

Va skönt att du fick ett svar som du ville ha. Det var inte meningen att vara otrevlig med min långa utläggning om källarförråd och annat nonsens ...
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 22:12 av Vitis »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jan-07 kl 22:13 »
Va skönt att du fick ett svar som du ville ha. Det var inte meningen att vara otrevlig med min långa utläggning om källarförråd och annat nonsens ...
vad är väl lite skit i hörnen? ;D ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser