Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byter får tänder? + Innan lammning...  (läst 4631 gånger)

förvirrad mamma

Byter får tänder? + Innan lammning...
« skrivet: 04 feb-07 kl 00:54 »
Undrar om får byter ut sina tänder? Mao. har de "mjölktänder" som de tappar och sen får de permanenta eller hur funkar det ???  
Sen funderar jag, beter sig tackor annorlunda strax innan lammning? Har läst en hel del, men hur är det i "verkligheten"? Säkert svårt att beskriva, men gör gärna ett försök. Vi har 3 gutetackor, förhoppningsvis, dräktiga.

Henning

Re:Byter får tänder? + Innan lammning...
« Svar #1 skrivet: 04 feb-07 kl 07:59 »
Precis som andra däggdjur (och människor) har får mjölktänder. Den första tandfällningen görs ungefär vi ett års ålder. Då byts de två mittersta framtänderna. Nästa år byts de två som sitter på var sin sida om de första. Mjölktandsfällningen brukar inte märkas på annat sätt än om man tittar dem i munnen. Om man umgås mycket med sina djur kan man ibland upptäcka beteendeförändringar hos dräktiga tackor jmfrt med icke dräktiga. I slutet av dräktigheten blir skillnaden större. Tackorna får ett annat sätt att röra sig, lägger och reser sig långsammare. De upplevs inte heller lika glupska på grovfoder eftersom fostren tar mycket plats i buken. Jag vill nog påstå att hos gutefåren är skillnaderna inte så stora som på en del andra raser. När tackan sedan ska börja lamma sätter ett helt batteri av beteendeförändringar igång men det har du säkert läst om redan. Vet du när dina tackor är betäckta?

snäckan

« Svar #2 skrivet: 04 feb-07 kl 13:44 »
Vi har haft får nu i ca 20 år och nått som ofta känneteckar lammning är att tackorna slutar att äta och drar sig bort i ett hörn för att vara själva. Senast förrgår kväll såg vi detta beteende, dagen efter hade vi ett nytt lamm.
Lycka till med lammningen...

förvirrad mamma

« Svar #3 skrivet: 04 feb-07 kl 22:47 »
Hennining, du undrade om jag visste när tackorna är betäckta. På ett ungefär, de ska lamma nån gång mellan 15 mars till 15 april. De fick gå med bagge c:a 1 månad innan vi hämtade dem.
Jo, jag har läst "får"-boken ett antal ggr...men den har inte svar på det jag funderar kring...
Till snäckan vill jag säga: jag tycker detta med att bli "får-mormor" ska bli hur spännande som helst. Har aldrig varit med om något liknande. Har bara varit med om när en katt fått kattungar, vilket jag tyckte var nog dramatiskt. Tack!
En till fundering....ena tackan kan man känna juvret på men inte de andra 2, varför?
Frågorna haglar som ni snart kommer att märka... ;D

snäckan

« Svar #4 skrivet: 05 feb-07 kl 08:08 »
Som jag har märkt på våra får så är de olika individer precis som vi människor,  Vi hade en tacka som svälde upp som en ballong både mage och juver långt innan det var dags, sen har vi haft de där juvret inte kommer igång förrän precis innan det är dags.
Ska dina tackor lamma i mars så tror jag inte du behöver oroa dig för hur juvren ser ut idag, vänta bara!!

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 06 feb-07 kl 05:28 »
Jag kan bidra med hur mina tre tackor betett sig innan lamning...  ;) De två första åt dåligt av kraftfodret (som de normalt är fullkomligt galna i), och gick sedan undan i ett hörn där de la sig och reste sig om vartannat. Då var det 5-6 timmar kvar till lamning. Nr 3 åt inget under hela dagen, varken kraftfoder eller grovfoder utan låg bara och stirrade in i väggen. Lammade tidigt under morgonen.

De två första fyllde juvren litegrann två veckor innan, medans den tredje hade ett gigantiskt juver, framförallt sista veckan. De sista två dagarna nu har hon till och med gått illa, så besvärande har det varit för henne.

Nu väntar jag på nummer fyra (som egentligen skulle lammat innan trean). Hon har haft förvärkar ett par dagar då och då, men äter och är vid gott mod för övrigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser