Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hoppar mellan redena...  (läst 521 gånger)

Hassehopp

• Bor på en mindre gård i Ale kommun
    • Västergötland
hoppar mellan redena...
« skrivet: 06 mar-13 kl 11:01 »
Hej. En av våra hönor lade sig för att ruva för ca 2 veckor sedan. Hon kunde inte riktigt bestämma sig de första dagarna, så hon flyttade runt bland redena. Låg några dagar i ett, sedan någon dag i ett annat osv... Till slut bestämde hon sig för ett och har nu legat på 6 ägg i drygt en vecka. Men idag lade hon sig i fel rede igen, ett som de andra lagt några ägg i. Tänkte lägga henne i rätt rede. Tror ni det är nån idé eller har äggen dött?? Det är ca 15C i hönshuset. Får vara noggrannare att plocka äggen som de andra lägger redan på morgonen.

/Hans J
Den som säger sig vara fulllärd är mer full än lärd!

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: hoppar mellan redena...
« Svar #1 skrivet: 06 mar-13 kl 11:17 »
Okej..jag e inget proffs...men såhär skulle jag gjort... Lås in henne i en egen inhägnad/bur/liknande..... så hon får vara i fred och inte störas. Innan du fixar hennes egna plats kan du ju märka äggen hon legat på så att du har koll på vilka dom e och flytta tebax henne. Plocka de andra äggen ofta så att hon inte lockas till dem. Mina ruvare kan oxå hålla på att byta plats tills det att hon hamnar i privata "ruv/bebis båset". Om äggen legat kalla under bara ett par timmar skulle jag ej oroa mig. Dom e tåligare än man tror.
Lycka till!

Hassehopp

• Bor på en mindre gård i Ale kommun
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-13 kl 11:30 »
Tackar!! Ok men då gör jag så ikväll. Jag har redan märkt äggen, skulle tillomed kunna lysa dem ikväll. :-) hon får flytta in i "barnkammarn" ikväll! :-)
Den som säger sig vara fulllärd är mer full än lärd!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 06 mar-13 kl 14:55 »
Äggen brukar klara sig, bara det inte är över ½-1 dygn
Jag skulle byggt en nätbur som du sätter till hennes rätta rede, som du har mat och vatten ute i nätburen.
så kan hon bara gå ut i nätburen och sen in i redet.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser