Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mest naturliga kalkonrasen?  (läst 4417 gånger)

Ghjert

• Man med fru och två barn.
    • Blekinge
Mest naturliga kalkonrasen?
« skrivet: 23 feb-13 kl 07:46 »
Hej.
Har läst en del på nätet och detta forum om kalkoner, och det värkar vara jättetrevliga husdjur att ha, och ett mycket gott alternativen man hittar på kött i affärerna. Tänkte möjligen skaffa några kalkonkycklingar till sommaren som då ev får gå ihop med våra sommarhöns.
Jag tycker om att allt är så naturligt som möjligt, och är tveksam till att ha en hybridras då jag vill ha kalkoner med naturliga instinkter och evnen att undslippa rovdjur och ha ett så naturligt liv som bara går. Typ som svenska lantrashöns.
Frågan är därför: vilken ras anses vara närmast den ursprungliga vildkalkonen och har behållit sina naturliga egenskaper som att flyga upp i träna, vara duktiga på att fortplanta sig, vara motståndskraftiga mot sjukdomar med mera?
Intresserad av Ölandshöns, Bronskalkoner och ekologisk och fairtrade livsstil. Bor f.n. i lägenhet, men drömmer om hus med stor tomt där höns, kalkoner, barn och vuxna kan leka loss. Vi är sommarölänningar och känner starkt för denna underbara ö, försöker ha sommarhöns och ev. sommarkalkoner årligen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mest naturliga kalkonrasen?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-13 kl 08:55 »
Jag kan garantera dig att du inte vill ha kalkoner som träar på nätterna... Inte kul att plocka ner dem då de kan flyga högt och som alla djur som träar så brukar dom hoppa ner tidigt i gryningstimmarna när räv och andra rovdjur är som mest aktiva. Risken är dessutom att hönorna lägger ägg och lägger sig att ruva ute om dom inte lär sig att gå in på natten och värpa inne. Att ruva ute är ett rätt säkert sätt att mata räven  :-\

Vildkalkoner finnas att köpa men om de är äkta så är de relativt små med avsevärt mycket mindre slaktutbyte än de traditionella raserna.  Någon svenska lantraskalkon finns inte och  de flesta raser som finns i vårt land är rätt lika i sättet även om storleken skiljer lite. Vill du ha bra slaktutbyte är väl Brons eller Bournbon de bästa raserna att satsa på. Brons är nog generellt lättast att få tag i.

Vill du ha naturligt så är det enda du ska undvika BUT kalkoner som är en hybrid för storskalig produktion.

För övrigt är unga kalkoner svårare och känsligare än höns i allmänhet men de vuxna djuren är tåliga. Man bör dock vara medveten om att Kalkoner kan få Blackhead då de i motsats till höns inte är speciellt motståndskraftiga mot histomoniasis.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-13 kl 13:06 »
Måste ju då få fråga vad är Blackhead?

Ghjert

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 23 feb-13 kl 17:18 »
Jag kan garantera dig att du inte vill ha kalkoner som träar på nätterna... Inte kul att plocka ner dem då de kan flyga högt och som alla djur som träar så brukar dom hoppa ner tidigt i gryningstimmarna när räv och andra rovdjur är som mest aktiva. Risken är dessutom att hönorna lägger ägg och lägger sig att ruva ute om dom inte lär sig att gå in på natten och värpa inne. Att ruva ute är ett rätt säkert sätt att mata räven  :-\

Vildkalkoner finnas att köpa men om de är äkta så är de relativt små med avsevärt mycket mindre slaktutbyte än de traditionella raserna.  Någon svenska lantraskalkon finns inte och  de flesta raser som finns i vårt land är rätt lika i sättet även om storleken skiljer lite. Vill du ha bra slaktutbyte är väl Brons eller Bournbon de bästa raserna att satsa på. Brons är nog generellt lättast att få tag i.

Vill du ha naturligt så är det enda du ska undvika BUT kalkoner som är en hybrid för storskalig produktion.

För övrigt är unga kalkoner svårare och känsligare än höns i allmänhet men de vuxna djuren är tåliga. Man bör dock vara medveten om att Kalkoner kan få Blackhead då de i motsats till höns inte är speciellt motståndskraftiga mot histomoniasis.

Tack så mycket för svar. Kommer nog försöka med antigen brons eller bourbon då. Har förstått att kalkonkycklingar kan vara svårare att få till än hönskycklingar, men när de är redo för utegång (ungefär 8 veckors ålder) har jag förstått att de tål rätt mycket, eller?
Intresserad av Ölandshöns, Bronskalkoner och ekologisk och fairtrade livsstil. Bor f.n. i lägenhet, men drömmer om hus med stor tomt där höns, kalkoner, barn och vuxna kan leka loss. Vi är sommarölänningar och känner starkt för denna underbara ö, försöker ha sommarhöns och ev. sommarkalkoner årligen

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 24 feb-13 kl 09:54 »
Måste ju då få fråga vad är Blackhead?

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/?lid=24811
Tack så mycket för svar. Kommer nog försöka med antigen brons eller bourbon då. Har förstått att kalkonkycklingar kan vara svårare att få till än hönskycklingar, men när de är redo för utegång (ungefär 8 veckors ålder) har jag förstått att de tål rätt mycket, eller?
Jag skulle nog säga att kalkonkycklingar är mycket känsliga för regn och kyla fram till de är åtminstone 3 månader. Har man otur och det blir en kall och regnig sommar så måste man räkna med att ha plats att hålla dem inne på heltid åtminstone så länge. Är det däremot torrt och varmt väder kan kalkoner få komma ut redan från att dom är ca 6 veckor.

Kalkoner blir lätt förkylda och får lunginflammation om de blir kalla så har man unga djur ute är det viktigt att ta in dem innan daggen faller på kvällen eller om det plötsligt börjar regna. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ghjert

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 25 feb-13 kl 16:00 »
Ok, tills de är tre månader alltså. Det visste jag inte. Får passa på de då ja...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 23 mar-13 kl 16:37 »

Kalkoner blir lätt förkylda och får lunginflammation om de blir kalla så har man unga djur ute är det viktigt att ta in dem innan daggen faller på kvällen eller om det plötsligt börjar regna.
Menar du både vuxna och små då?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 24 mar-13 kl 08:14 »
Menar du både vuxna och små då?
Har man ruvhöna med ungar så klarar de de bättre om mamman är en duktig mamma . Med unga djur menar jag större kycklingar från 6-12 veckor ungefär.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 24 mar-13 kl 14:47 »
Har man ruvhöna med ungar så klarar de de bättre om mamman är en duktig mamma . Med unga djur menar jag större kycklingar från 6-12 veckor ungefär.
Tänkte på förkylning :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 25 mar-13 kl 13:48 »
Tänkte på förkylning :)
Det är vanligare att  unga kalkoner blir förkylda när hösten och vintern kommer ( då menar jag kalkoner som är kläckta på våren sommaren). Vuxna kalkoner klarare kyla och höst rusk bra men som med alla fåglar så är drag och fukt i huset där dom bor inget bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser