Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låna bock?  (läst 1692 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Låna bock?
« skrivet: 24 mar-13 kl 23:22 »
Jag undrar om nån har en bock i närheten av västmanland som kan tänka sej att låna ut den?
Jag har en Jämt-get hona så i ungefär samma stl vore bra. Ras annars oviktigt.,
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 00:14 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

FM

• Skåne
SV: Låna bagge?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-13 kl 23:29 »
Du kommer få problem med en bagge du borde prova en bock istället  :P  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Låna bock?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-13 kl 00:15 »
Tack ,, är nog lite för sömnig för att skriva hahah! ;D Har ändrat nu  :P
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 mar-13 kl 00:22 »
Tyvärr bor vår bock för långt borta  :-\
Annars hade han gärna blivit utlånad :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-13 kl 00:27 »
Va synd , ja dom gillar nog att bli utlånade  8)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 25 mar-13 kl 06:52 »
Hur gammal är gethonan?  Har hon fött killingar förut?

Om hon är renrasig jämtget, så ska du väl försöka få tag på en lika renrasig hane?  Rasen är utrotningshotad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-13 kl 07:14 »
www.allmogegeten.se
Klicka dig fram till genbanksansvarig för jämtgetterna så kan hen hjälpa dig! Du är väl medlem i föreningen :) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-13 kl 09:36 »
Jag är osäker på om hon är renras, det visste inte förra ägaren.
Ja hon har en son på ett år.
Tack för länken.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 mar-13 kl 09:57 »
För lantraser, dit jämtgeten hör, är det normalt inte parningstid nu på våren. Brunsttiden brukar börja när dagsljuset avtar på sensommaren/tidig höst. Går getens tillsamans med sin son så har han väl betäckt morsan? Men han kanske är kastrerad? :)

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 25 mar-13 kl 12:14 »
Hihi, det har han säkert, om han har kunnat!  ;D  Såna ä di!  Återstår att kolla att hon orkar med en nedkomst.  Hur du gör för att kolla hur nära förestående den är, kan du se bra på - rätta min stavning om jag trasslar till det nu:

FiasCo Farm

Lycka till!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 25 mar-13 kl 22:44 »
Sonen är kastrerad som tur är.
Vet nån av er om denna ras ska ha tillskott av koppar eller inte?
Synd att det är så , ville ha en bebis i sommar ju ..

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 25 mar-13 kl 22:50 »
Då behöver du inte plugga på om dräktighet och nedkomst ännu!  Men hur gammal är hon, är hon i fullt trim, varken över- eller underhull, osv?

Behov av spårämnen och mineraler beror inte bara på ras utan på många faktorer i miljön.  Veterinär Hammarberg rekommenderade mig att ha många olika sorter åtkomliga, så kombinerar getterna ihop det de behöver själva.  På mina fungerade det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 25 mar-13 kl 23:09 »
2½ år , liite överhull men det jobbar jag på nu , vi har börjat gå promenader.
Annars tycker jag att allt ser bra ut förutom klövarna som behöver verkas , har börjat peta lite med det idag.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 25 mar-13 kl 23:31 »
Ah!  :D  Då så!  Jag var rädd att hon kanske var 10 eller så.  Då kan det gå illa.  Lycka till då!

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser