Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sågspån och bös...  (läst 5518 gånger)

Ferdinandsdotter

• Småland
sågspån och bös...
« skrivet: 29 jun-12 kl 12:34 »
Nu är vinterns ved äntligen inne men vad sjutton ska jag göra med all sågspån, barkbitar och annat bös?
Vill inte lägga det i mina odlingslådor, inte köra in det till växttippen och det är alldeles för mycket för att lägga i komposten.
Funderar på om jag ska lägga ett tjockt lager över en del av min kirskålsodling men risken är väl att jag inte kan köra där med gräsklipparen sen.
Vad gör ni andra med allt bös som blir efter veden?

Sågaren

• Medelpad
SV: sågspån och bös...
« Svar #1 skrivet: 29 jun-12 kl 12:37 »
är det tall och gran så ökar det surheten i jorden så har du växter som kräver sur jord tex amerikanska blåbär så rör ner det där.
hittade ett inlägg som berättade mer http://www.alternativ.nu/index.php?topic=130209.0 lycka till.
« Senast ändrad: 29 jun-12 kl 12:42 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-12 kl 12:44 »
Enorma mängder med björk och al. Fick av gallringen ner mot sjön så det fanns nog inte en tallpinne på 25 kubik. Hoppas nu bara det hinner torka ordentligt har nog aldrig varit så sen med veden som i år.  :-\

Missann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 jun-12 kl 13:34 »
Jag brukar fylla det i papperssäckar
Använder det sen när jag ska tända så slipper jag spinta
Tar in en säck i taget i pannrummet

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-12 kl 13:46 »
Så gör jag med pinnar och större bitar men sågspånet..... Har 4 svarta sopsäckar fulla så många mjölkkartonger gör jag knappt åt på ett år  :D

kurt

« Svar #5 skrivet: 29 jun-12 kl 14:43 »
Gräv ned det i skogen så växer det murklor där sedan.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jun-12 kl 20:54 »
Eller bara kör ut det med skottkärra i skogen och tippa av det

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-12 kl 21:09 »
Det får väl bli tippen då. Tror inte grannarna i byn skulle bli så glada om jag börjar traska runt med en skottkärra för att komma bort till skogen som ligger på andra sidan byn. Ser ut lite som skåne här med en by mitt ute på åkrar och ängar med sjö på ena sidan (där jag bor  ;D) och skogen 3 km bort på andra sidan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 29 jun-12 kl 21:47 »
Borde kanske gå att kompostera?  ::) Eller elda upp? Att köra till tippen alldeles i onödan, över alla åkrarna, runt sjön etc är väl inte så alternativt  ;)
« Senast ändrad: 29 jun-12 kl 21:49 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 29 jun-12 kl 22:35 »
Brukar lägga sågspån och flisade grenar i trädgårdslandets gångar, lagom nedbrutet för att fräsa ned på hösten. Funkar, nå ja, mot kirskål och andra fiender också.

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #10 skrivet: 29 jun-12 kl 23:56 »
Nu blev det ett tjockt lager på en liten del av kirskålsodlingen. Får väl se hur lång tid det tar innan kirskålen växer igenom. Får väl gå där och slå med lie sen kanske  :-X
Det som jag kom på när jag väl börjat lägga på sågspånet är dock värre än kirskål  ::) undrar hur sniglarna gillar sågspån  ???
Risken är väl stor att de gillar detta luftiga, porösa, sakta förmultnande täcke. Får kanske hoppas på lite torka så kanske jag startar en brand om det kommer mycket sniglar dit.  >:D

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 mar-13 kl 06:20 »
Låt en komposterande syster komma och hämta det.....  ;D

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 10 mar-13 kl 12:04 »
Jag föreslår att du eldar upp det.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 10 mar-13 kl 13:04 »
I botten på en odlingslåda måste det ju vara perfekt!? I princip en odlingslimpa  :D Kompost och jord ovanpå!
Landsflykting i storstan...

krikav

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 10 mar-13 kl 13:22 »
Gör kol av det, och gräv sedan ner det. =)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #15 skrivet: 08 nov-14 kl 07:52 »
 Brukar lägga allt sånt i papperskassar o torka till att tända upp i pannan.
 Spånet likaså. Får först soltorka o sedan i kassar. innan eldning står kassen på pannan några dagar. Att lägga in det direkt löst i pannan är farligt. Blir som en explusion. Har en arimax 35 den öppnas i toppen så kassarna är lätta att lägga i.
 Va försiktig/ ärt
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 08 nov-14 kl 08:21 »
Trämaterial är bra att kompostera. Det tar lång tid men ger stabilare mull.

Al- och björkspån bör vara bra för marken. Mindre känsligt än barrvedsspån, som kan kräva noggrannare kompostering.

Jag strör med sågspån i kompost och på dass. Mer än så har jag inte. Hade jag mer skulle jag kompostera det i hög på marken. Sånt material behöver man inte kompostbehållare till.

Man kan förkompostera enbart spån i en hög på marken något-några år. Sen kan man blanda med näringsrikare material. Då blir det klart ungefär samtidigt och spånet suger inte lika mycket kväve ur det andra materialet.

Annars kanske alspånet kan vara bra för rökning av kött och fisk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser