Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 12732 gånger)

Vitryss

• Gäst
Re:Foder
« Svar #60 skrivet: 24 jan-07 kl 11:46 »
Auschwitz är ett exempel på vad utbildade, teknologiskt avancerade människor kan ställa till med.
Vem inspirerade vem, undrar man när man ser bilder av s.k. hönsfabriker ::)

Hönsfabriker har jag inte sett i verkligheten. Däremot besökt småskaliga bönder på landsbygden med "seriösa" ambitioner och rätten att utfärda genbanksintyg på sina djur som hålls under miserabla förhållanden typ i mörka, stinkande fängeslehålor.

Det ska nog till både kunnande om foderstat OCH förmågan att "läsa av sina höns" (som någon skrev).
Alltså både kunskap och känsla.
Dessa egenskaper inryms inte tillräckligt ofta inom en och samma människa.
Så tror jag det var även förr, och så tror jag det alltid kommer att vara.

Det här forumet är bra. Jag försöker lära mig av er andra. Vi har våra djurs bästa som mål, och då är det bra att lyssna på varandra och inte hänfalla till att enbart vässa argumenten. Det är tydligen lätt hänt och det är så tröttsamt, för på vilket forum man än vistas så förekommer detta. Ett slags prestigefyllt krig där man benhårt delar upp sig i två läger. För eller emot.

Det finns också människor med lång erfarenhet och med stort kunnande som dessvärre helt enkelt inte gitter delta i ordklyverier och väl dolda oförskämdheter, för livet är alldeles för kort och dyrbart för sånt. På något sätt har vi ansvar att lämna ett utrymme åt dom.

Å andra sidan är det alltid dom mest inflammerade diskussionerna som drar flest läsare ;D
Jag tänker på filmen Life of Brian där man för att muntra upp sig går på stening ;D
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 11:56 av Vitryss »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #61 skrivet: 24 jan-07 kl 12:05 »
Auschwitz är ett exempel på vad utbildade, teknologiskt avancerade människor kan ställa till med.
Vem inspirerade vem, undrar man när man ser bilder av s.k. hönsfabriker ::)

Så de som håller på med stora hönsbesättningar är Nazister eller inspirerade av dessa ???
Snacka om förtal :o

Citera
Det här forumet är bra. Jag försöker lära mig av er andra. Vi har våra djurs bästa som mål, och då är det bra att lyssna på varandra och inte hänfalla till att enbart vässa vår argumentation. Det är tydligen lätt hänt och det är så tröttsamt, för på vilket forum man än vistas så förekommer detta. Ett slags prestigefyllt krig där man benhårt delar upp sig i två läger. För eller emot.
Men det finns också människor med lång erfarenhet och med stort kunnande som helt enkelt inte gitter delta i ordklyverier och väl dold oförskämdhet, för livet är alldeles för kort och dyrbart för sånt.

Fast på detta forum verkar det vara så att vissa inte ens vill höra talas om att det faktiskt finns lagar och regler som styr hur vi får ha våra djur.
Dessa lagar är man faktiskt skyldig att känna till om man så bara har EN enda höna
Jag har märkt i flera trådar att då någon frågar om si eller så och någon annan sen skriver att det finns vissa grundbestämmelser som man är skyldig att följa gällande dessa frågor DÅ drar argumentationsmaffian igång och anser att dom blir slagna i huvudet av regler  ::)

Snacka om att överreagera :)

Storbonden, som anser att man är skyldig att veta vilka regler som gäller innan man bryter mot dom :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Suresh

• -
« Svar #62 skrivet: 24 jan-07 kl 12:27 »
En vanlig uppfattning bland hinduer är att muslimerna på grund av sin erfarenhet av djurslakt både är grymmare och bättre krigare än dem.

Sikherna började därför på 1500-talet att slakta och äta kött - för att bli bättre krigare och kunna försvara sig mot övergrepp.

Källa: Jit Sing, sikh och kompis till mig

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #63 skrivet: 24 jan-07 kl 12:32 »
En vanlig uppfattning bland hinduer är att muslimerna på grund av sin erfarenhet av djurslakt både är grymmare och bättre krigare än dem.

Sikherna började därför på 1500-talet att slakta och äta kött - för att bli bättre krigare och kunna försvara sig mot övergrepp.

Källa: Jit Sing, sikh och kompis till mig

Och detta inlägg hade med vad att göra i denna debatt ?

Storbonden :)

Vitryss

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 24 jan-07 kl 12:34 »
Så de som håller på med stora hönsbesättningar är Nazister eller inspirerade av dessa ???
Snacka om förtal :o

Förvanska bäst du vill, det bjuder jag på.
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 12:34 av Vitryss »

Suresh

• -
« Svar #65 skrivet: 24 jan-07 kl 12:40 »
Och detta inlägg hade med vad att göra i denna debatt ?

Kopplingen mellan djurslakt, djurfabriker och mänsklig brutalitet.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #66 skrivet: 24 jan-07 kl 12:42 »
Citera
Så de som håller på med stora hönsbesättningar är Nazister eller inspirerade av dessa
Snacka om förtal ::)

Förvanska bäst du vill, det bjuder jag på.

Förvanska ??

Jag tycker att det var en otroligt plump koppling mellan koncentrationsläger och hönsuppfödare !! Och just de raderna har väl inte med denna debatt om hönsfoder att göra överhuvudtaget eller ?

Balbina

• -
« Svar #67 skrivet: 24 jan-07 kl 12:58 »
Kopplingen mellan djurslakt, djurfabriker och mänsklig brutalitet.

Fast jag ville bara veta vad mina fyra hönor och min tupp mår bäst av om jag väljer att inte ge dem traditionellt köpe foder.
Höns som troligtvis aldrig kommer att slaktas och som älskas och respekteras.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 24 jan-07 kl 13:17 »
Så med ditt resonemang är det inte så farligt om en höna i en liten flock har brist på olika ämnen  ???

Storbonden: läs vad jag skriver eller citera mig inte!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #69 skrivet: 24 jan-07 kl 14:49 »
Storbonden.

Ja det är bra att känna till lagar som berör den typ av verksamhet man ägnar sig åt.

Det är också bra att följa dessa om det inte skadar någon.

Väljer man att inte göra det är det också bra att fösrsvara sin ståndpunkt och sina skäl att inte göra det.
Många rent utsagt korkade lagar har ändrats när det sunda förnuftet nått fram i rättssalar.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Helenan

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 24 jan-07 kl 19:45 »
Balbina!

Jag har också fyra hönor men ingen tupp. Jag har en foderautomat med allfoder i men ger dem maträster och havre och korn och nu när det är så kallt även solroskärnor. Dessutom får de rikligt med grönsaker en gång per vecka. Det brukar ligga kvar ett par dagar innan jag får ta bort det de inte äter upp.  

Tanken är att de ska få så mycket maträster att det inte ska gå åt något allfoder utan bara finnas där för säkerhets skull. Jag hinne ju inte hem innan de går och lägger sig på eftermiddagen så därför tycker jag att det känns bra att det finns allfoder som kvällsmål om de behöver det.

Om man bara ger maträster måste man väl vara hemma och ge en extra gång på kvällen?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #71 skrivet: 24 jan-07 kl 21:06 »
Jaha, nu bråkar gubbarna oxå ;D
Fortfarande håller min a-och-b-modell över foderdiskussionen..jag vet dock inte om det är bra eller dåligt.

Ja du Balbina, förslagsvis läser du "Hönsskötsel på rimligt vis - sprätthönans teori och praktik" av Fleming Schiötte. Där står mycket utförligt om vad hönor behöver för näringsämnen, och i vilken föda dessa finns, så kan du själv komponera hönsmenyer!
Här är ett exempel på vad mina höns ätit just idag, imorgon ser det lite annorlunda ut:

Mål 1: Hel havre, samt lite undulatfröblandning som "godis" (är vitaminberikat)
Mål 2: Ekologiska torrvarurester (olika flingor, mjöl, nötter o. dyl. som blivit över i en ekologisk matbutik)
Mål 3: Kli uppblött med sparrissoppa och lite kattmat. Stormskadad ost som terapimat, skitkul att hacka bitar ur.

Till detta förstås vatten, och snäckskal (från Centralföreninga´, min eftergift åt hönskommersialismen ;) )

Och nu kommer jag förmodligen få höra att "du har missat den och den aminosyran", men som sagt, detta är dagens meny, imorgon blir det lite annat!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vitryss

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 24 jan-07 kl 23:06 »
Om man inte vill använda traditionella foder utan blanda själv.
Vad ska man tänka på då??
Vad behöver de???

Du kan ju alltid slänga ett öga på forummedlemmens "Kicki"s hemsida:
http://hos.sandnet.se/stackmurs/

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #73 skrivet: 26 jan-07 kl 11:49 »
Hej alla. Tack för att du rekommenderade min hemsida "Vitryss". Ni som tittar där och  har frågor är välkomna att maila dem till mig.

Kram "Kicki"
wallmio@hotmail.com = även msnadress
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

BK

• Västmanland
« Svar #74 skrivet: 29 jan-07 kl 01:13 »
Jag ger mina höns en blandning av vete, kornkross, havrekross, diverse fröer (solrosfrö. hampfrö, ibland undulatfrö). Dagligen får de frukt eller grönsaker, oftast morötter (hela), vitkål eller äpplen.
När det finns får de matrester och gammalt bröd (OBS! Ej mögligt!) Några gånger i veckan får de lite fil blandat i sädblandningen, vintertid även alger.
Dessutom har de alltid tillgång till snäckskal.

Jag vet inte om detta är den optimala kosten för en höna, men jag har utfodrat på detta vis i drygt 2 år. (Gav helfoder förr)
Hönsen ser ut att må bra. De får snabbt nya fjädrar efter ruggningen. Äggen har fina skal och jag har inga problem med sjukdomar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser