Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som stångar sin killing  (läst 6072 gånger)

Solmalin

• Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Get som stångar sin killing
« Svar #20 skrivet: 17 mar-13 kl 15:03 »
Va f-n! Jag hade skrivit en lång rapport och sen försvann den för att jag försökte posta för många bilder!!!
Får se när jag orkar skriva om... här kommer iaf några bilder, jag vill ju inte att någon ska dö av nyfikenhet :-D. Tycker dock att det är svårt att fota de små. De är ju aldrig stilla och så gör bilderna dem inte rättvisa!!

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 17 mar-13 kl 15:07 »
Några bilder till.
Minus är den med vädursöron. Kan lappgetter ha sånna? Annars är jag rädd att han förfrös dem innan vi han torka honom torr :-o, vi skulle med facit i hand ha tagit in och torkat honom ordentligt direkt när han fötts och mamman inte vill slicka honom torr. nu blev han lite halvdant torr innan vi fokuserade för mycket på mat. Sen upptäckte jag att han hade is längst ut på öronen  :'(, jag är en dålig getmamma!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 17 mar-13 kl 16:52 »
Men du klarade ju livet på dem!  Det var mer än de biologiska mödrarna fixade av egen kraft.  Jag ser inga tecken till förfrysning på bilderna.  Jag skulle inte ge upp hoppet än om att öronen kan resa sig.

Så killingarna skuttar ur bild ideligen?  Så bra!  Det bevisar att det är gott gry i dem.
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 16:55 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 mar-13 kl 16:54 »
Härliga bilder på mycket fina killingar och gethus! Nu kan jag börja andas igen  ;D. Jag tycker vädursöronen är söta, skulle kunna vara årets stuk på getöron! Synd att rapporten försvann......

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 17 mar-13 kl 21:56 »
Nu känner jag att jag måste sluta läsa trådar här ett tag. det finns så oerhört mycket att oroa sig för! Jag kan knappt sova (och då är jag ändå vanligtvis väldigt o-orolig av mig).
I natt ska jag försöka fokusera på att så länge de har energi att skutta måste de väl var i hyggligt gott skick. Ska försöka väga dem en gång per dag för att få en känsla för om de får i sig något att växa på.
Om det går väl så hör ni nog inte av mig på ett tag. Tack för alla goda råd :-)

Sussilo

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 mar-13 kl 22:31 »
så länge de har energi att skutta måste de väl var i hyggligt gott skick.

Det är ett tecken på normala killingar. Sluta att oroa dig och njut av dem :)!

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 18 mar-13 kl 09:12 »
Ja!  :D  Avsluta dagarna med en stunds gos och bus, så kan ni sova gott allihop! :-*

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 19 mar-13 kl 21:13 »
Nu tror jag att allt kommer att ordna sig :-).
Vi har gjort en killingbox där de kan gå in till mammorna när de vill och bocken har en egen vrå närmast dörren så han kan gå ut och springa av sig. Vi satt med dem en stund efter ommöbleringen och det verkar gå jättebra! Flingas mamma bryr sig inte så mycket, stampar runt om Flinga försöker dia, men är inte så stångslig längre. Flinga har snyltat till sig flera slurkar av Minus mamma och hon verkar inte bry sig :-).
Ska gå ut om en timma igen och se så att allt verkar gå bra!! Hurra vad härligt det är!
Killingarna är som virvelvindar och studsar på allt och alla <3

Sussilo

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 mar-13 kl 06:44 »
Härligt att höra, lycka till med fortsättningen  :)!

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 20 mar-13 kl 10:31 »
Virvelvindar, verkar fullt normalt!  :D

Nu vill jag inte vara negativ.  Men du har väl kollat att Flingas mamma inte har något tjall på juvret?  En diande killing för över diverse elände från juver till juver med "en skrämmande effektivitet".  Samma med juverduk, men det vet du nog redan.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 20 mar-13 kl 22:29 »
Jag tror att juvret är ok, men jag har beställt hem indikatorpapper för mastit för att kunna kolla på riktigt. Bör komma på fredag. Det går att mjölka henne och mjölken ser ok ut (har inte vågat smaka ännu.... ) Om vi står bredvid henne och ser till att hon inte går iväg, låter hon sig motvilligt dias. Hon gör inte så seriösa stångningsförsök längre utan går mest iväg eller stampar runt för att bli av med killingen när vi inte interfererar. Flinga diar ofta på den andra mamman och hon säger inte ifrån. Nu går jag ut var 5:e timma för att se till att Flingas mamma blir diad så att hon inte ska få mjölkstockning. Tror ni att man under en period framöver kan fasa ut hennes mjölkproduktion och enbart förlita oss på Minus mamma? Hur skulle ni gå tillväga?

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 21 mar-13 kl 12:43 »
Då är det kollat, bra.  Jag är rädd att jag skulle välja den enklaste vägen.  Att hålla på länge och "bråka" med en get som inte vill ge di brukar inte vara lönsamt.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 25 mar-13 kl 08:34 »
Vill bara rapportera att de enl indikatorpapper inte har mastit, och att det funkar bra att ha mammor och killingar i en avdelning. Den ena geten snålar med mjölken, men den andra tycks ta hand om båda :-). Sedan igår har de möjlighet att gå in och ut i en hage (inuti den andra hagen) själva. Jag hoppas att det inte ska vara några bekymmer med det. Bocken har en egen del av huset och tillgång till den yttre hagen. Känner mig just nu mycket nöjd med utvecklingen. Tack för alla goda råd <3

Sussilo

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 mar-13 kl 09:03 »
Vad skönt att allt har utvecklats sig så bra! Det är ovanligt att en get tar sig an en främmande killing och låter den dia. Det är bara att tacka och ta emot i det här läget  :D!

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 25 mar-13 kl 12:11 »
Solmalin:  Tack för uppdatering! :D

Sussilo:  Håller med! :D

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #35 skrivet: 29 mar-13 kl 15:26 »
Att den andra mamman tar hand om båda kanske beror på att vi försökte få henne att tro att det var hennes genom att gnida in den med fosterhinnor etc. från den egna killingen. Vi trodde inte vi hade lyckats eftersom hon inte hade ork att ta hand om sin egen killing direkt efter förlossningen, men vem vet? Kanske är hon bara en givmild natur ;-)

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 29 mar-13 kl 17:01 »
Då går det i alla fall inte att utesluta att det har med lukten av fostervatten att göra.  Grattis, lilla killing!

Sussilo

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 29 mar-13 kl 18:23 »
Bra gjort, Solmalin  :)!

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser