Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dela sättpotatis?  (läst 23231 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Dela sättpotatis?
« skrivet: 07 apr-13 kl 20:46 »
Är det lönt att dela sättpotatis, eller blir det problem?

Vad jag hört kan man dela sättpotatis så att det är minst två groddar på varje del. Man delar de förgrodda knölarna kanske en vecka innan de sätts, så att snittytan hinner torka.

Är det lönt? Eller blir det sämre skörd/angrepp lättare?

Jag har fått en bricka med fyra olika sorters sättpotatisar, och det vore kul att få ut lite mer av det.

christelle

• Blekinge
SV: Dela sättpotatis?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 21:36 »
Jag delar alltid sättpotatisen om den inte är extremt liten då kan den få gå ner hel. Jag har stått i fårorna och delat dem men det är nog bättre att låta snittytan torka till innan man sätter dom.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

eklo

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 22:46 »
Det sägs (på många håll i de odlingsböcker jag läser) att delade stora potatisar ger få men stora knölar, odelade ger fler och ngt mindre. Har själv inte prövat att dela.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 22:51 »
jag delar alltsom oftast sättarna och märker ingen direkt skillnad på skörd :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 08 apr-13 kl 07:43 »
har hört att man ska doppa snittytan i aska.

KjellX

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-13 kl 08:35 »
Jag delar bara om sättpotatisen är stor, och låter inte snittytan torka, men jag har hört sägas att det är bättre att låta den torka nåra dar. Jag tror åxå att stora sättor ger många små, och små sättor ger färre men större potatisar, vet inte om detta stämmer dock?

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 apr-13 kl 08:54 »
Små sättpotatis ger färre knölar än stora sättpotatis, ja. 
Hur stora knölarna sen blir beror på hur man har gödslat, vattnat och hur tätt man sätter.

Groddarna växer ut från ögonen på potatisen, så det är ju ganska logiskt att med färre ögon, så blir det färre groddar, och färre nya knölar.  Man får ju också se till så man inte delar potatisen så ena halvan inte får med några ögon alls.. :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 08 apr-13 kl 09:36 »
Tack för bra info, alla.

Att dela en hyfsat stor potatis på mitten verkar vara OK.

Är det någon som delar i fler än två delar? I så fall hur? Fjärdedelar?

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 08 apr-13 kl 09:42 »
Det borde ju gå att dela iaf i tre delar dvs mittendelen får två snittytor - det väsentliga är att det finns groddar på varje del. Ska testa om jag får tag i stora potäter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 apr-13 kl 09:53 »
Egentligen kan man väl säga som så att en specifik sättpotatis ger lika stor skörd hur man än gör. Den har ju de anlagen den har.
Men, om man delar den, så blir det som en 'gallring', dvs mer plats för de nya knölarna, och därmed en högre skörd, än om alla skulle trängas under en planta.

Men sen finns det ju rimligen en gräns för hur små bitar man kan sätta, beroende på vattentillgång mm.  En större potatis har ju större reserver i sig själv, och klarar en torkperiod efter sättning och gror ändå. Där skulle man ju kunna tänka sig att en sönderskuren bit är känsligare.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 apr-13 kl 20:44 »
Mormor har berättat att om de hade väldigt ont om sättare kunde de tom skära "tjocka skal"/bitar med två ögon på varje och sätta. Då blev "gallringen" maximal och de potatis som blev på plantan kunde växa sig så stora de kunde, utan konkurrens från andra potatisar. Men får alltså ut fler kilo skörd per sättpotatis. Det var nog ändå marginellt, för om det fans tillräckligt med sättpotatis att tillgå, så föredrog hon ju att sätta dem hela, eller halva om det var mycket ögon på dem.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser