Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med hjärntumör  (läst 1686 gånger)

Hosiia

Höna med hjärntumör
« skrivet: 06 feb-07 kl 22:27 »
I eftermiddags när jag kollade till hönsen verkade en utav dem väldigt slö och var alldeles blek i kammen.

När jag lyfte upp henne märkte jag till min stora fasa att hon fått en utväxt på ca 1,5 i diameter ovanför ena ögat. Den trycker på själva ögat så att det är lite nedtryckt. Det ser ut som hon fått en tumör av något slag och den måste ha växt snabbt. Den är hård och växer innanför huden.

Är det någon annan av alla hönsmänniskor som haft en höna som fått tumörer? Hönan är en dvärgkochin som är ca 2år.

I morgon ska hon få avsluta sitt hönsliv så hon slipper att lida, fy vad det känns hemskt. Trodde inte att man kunde fästa sig så vid en höna. Det blir första gången vi får avliva en höna dessutom är hon den finaste hönan av alla och min favorit. Det känns tungt, men hon får det säkert bra i hönshimlen.
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

AndersT

Re:Höna med hjärntumör
« Svar #1 skrivet: 06 feb-07 kl 22:45 »
Jag har, som tur är, inte råkat ut för att någon höna fått en tumör, men ett tips är att hålla koll på de andra hönsen.Om någon/några av de andra får samma sak, inom den närmaste tiden, så ta kontakt med en vetreniär, så att du får kollat upp att det inte är något smittsamt. Tror inte att det är det!
Jag har också fäst mig vid vissa hönor, så jag kan förstå att det inte är roligt att avliva henne..
Iofs inte så kul att avliva hönor/tuppar överhuvudtaget, men ibland så behöver man göra det.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 07 feb-07 kl 11:27 »
En av mina gamla hönor fick en tumör under en vinge, vingen låg inte an mot kroppen utan stod ut en aning då hon gick. Hon åt och drack som vanligt och levde sitt vanliga liv. Efter sommaren började hon magra, såg allmänt sjuk ut och avlivades då. Hon blev iaf 12 år :'(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 07 feb-07 kl 16:43 »
Har haft 2 obesläktade dvärgsilke med tumörer i örat. Förekommer tydligen emellanåt, enl de uppfödare jag hörde med.

Anette
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Hosiia

« Svar #4 skrivet: 08 feb-07 kl 11:18 »
Örontumör kan det mycket väl ha varit. Hoppas att det inte drabbar någon av dom andra hönorna. Nu har hon iallafall fått somna in. Kanske är det inbillning men resten av flocken verkar lite deppiga.

Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser