Nja, den väger kanske inte 600kg, men lyften är i traktorens specifikationer angiven till at lyfta 650kg i lyftarmarna. Det är allt att den orkar*, när lådan är 3/4 fylld med havre (~80kg), så jag gissar vikten till straks under 600kg tomvikt. Den är MYCKET tyngre än den ser ut. Utomordentlig stark och rejäl konstruktion, stort sett allt i stål. Den är BRA mycket tyngre än min lilla såbeddsharv, som väger ~200kg (tvåsektioners, 75kg/sektion+ram) och som traktorn lyfter utan några svårigheter alls.
*) Vid normal inställning av lyftarmarna. Från dom små lyftarmarna på själva lyften går två stänger ner till dom nedre lyftarmarna, den ena stången (högre) justerbar. Vet inte vad dom heter på svenska. Dom går normalt från lyftens små armar ner till mitten på dom nedre, långa armarna. På Porschens hemmabyggda lyftarmar kan jag flytta dessa stänger helt ut nära änden på dom nedre lyftarmarna. Då blir lyftförmågan ökad dramatiskt, till nära 1000kg(!) och såmaskinen åker med utan svårigheter, men alltså inte när den "bara" orkar lyfta 650kg. Enligt specifikationerna klarar Porschens lyft 1300kg i ytteränden av dom små lyftarmarna på själva lyften.
Men kanske den bara väger 300kg. Har ingen aning. Tung är den, för en liten traktor. Även farsans Volvo Krabat blir lätt i nosen med den i bak, speciellt om den är fylld med vete...
Skulle vara roligt att veta exakt hur tung den är.
*
Våren kom sent här, men då gick det fort. På tre veckor ökade temperaturen från straks över nollstrecket till 20°...
Thomas, Bornholm