Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som andas snabbt  (läst 2585 gånger)

Pelargon

• Gäst
Höna som andas snabbt
« skrivet: 05 feb-07 kl 23:40 »
Imorse upptäckte jag att en av mina hönor andades väldigt snabbt !?

Hon andas med stängd näbb, hon har ingen diarre eller flytningar från kloaken, och hon hostar inte eller nyser, inga svullnader på huvudet. Jag vet inte hur gammal hon är då jag fått henne men kanske 5-6 år.
Hon står upp o går omkring, dricker vatten, men är kanske lite burrig och ohungrig.

Vad kan det vara och vad ska jag göra ?
Tror ni det kan smitta ?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Höna som andas snabbt
« Svar #1 skrivet: 06 feb-07 kl 19:41 »
Hej.

Står hon som en pingvin? I såfall är det ägg ledarinflammation. De drabbar oftast hybridhöns men andra höns kan också få det. Kolla om hon får missbildade ägg, flytande avföring, flytande och slemmigt kloak.

Det kan hävas med antibiotika.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Aaron

« Svar #2 skrivet: 06 feb-07 kl 20:43 »
När hönsen vistas inne mycket under vintern, blir luftvägarna ansatta av mycket damm som består av fjäder- och hudrester, partiklar från Allfoder och torkad avföring, och somliga hönor är mer irriterarade än andra av detta och får besvär med luftvägarna. Du ser ju själv hur det gråbruna dammet ligger överallt i hönshuset.
Har du ett alltför välisolerat hönshus med dålig ventilation, ska du passa på att vädra ut när du utfodrar hönsen. Själv kör jag ut allesammans under tiden jag gör dagens städrutin. Då får dom komma ut i friska luften. Idag var det sjutton grader kallt men det klarar hönsen av en stund om man ger dom sysselsättning med nåt som dom gillar så att dom inte bara sitter och är sura.
Det här var ett allmänt råd. Jag vet inte vad det är för fel på din höna. Ett förslag är att kolla http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=62 där du kan få svar på många frågor angående dina höns och vad dom kan drabbas av. Bra adress att lägga i bokmärkesraden. Hoppas din höna blir frisk.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Pelargon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 feb-07 kl 00:16 »
"gammel-hönan" dog idag  :'(
utan att ha fått några fler symptom annat än snabb andning och ngt burrigt utseende..

Lena A

« Svar #4 skrivet: 07 feb-07 kl 08:15 »
Tråkigt att höra om din höna.  :'(

Jag hade en höna för ett tag sedan som låg död på golvet en kväll utan att tidigare ha visat något symptom på sjukdom. Hon var ca 4 år.

Det är trist när ens hönor dör, speciellt kanske om man bara har några få. Man lär känna deras olika personligheter och fäster sig vid dem.

Pelargon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 feb-07 kl 00:45 »
Hoppas pelargon att det inte är någon smittsam sjukdom.
Än så länga är alla andra friska o pigga ser det ut som  :)
(och nu har det gått en vecka sen den avlidna hönan blev sjuk)

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser