Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegås med kraftig ögoninflammation.  (läst 2213 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Skånegås med kraftig ögoninflammation.
« skrivet: 09 jun-13 kl 22:54 »
Har en gås som har ögoninflammation på ena ögat ,har tvättat och använt receptögonsalva under några dagar .Har inte hjälpt så jag antager att man måste gå till vet och få antibiotika eller avliva den.
Om man avlivar den kan man då lägga den i grytan?.
Någon som har några tips ?.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

peppz

• Västergötland
SV: Skånegås med kraftig ögoninflammation.
« Svar #1 skrivet: 09 jun-13 kl 23:37 »
mitt svar är nej, ät den inte...
Jag äter aldrig sjuka djur och aldrig djur under behandling.
Nu är väl inte en ögoninfektion en så allvarlig sjukdom så att den borde vara oätlig och ögonsalva är väl inte den tyngsta behandling man kan tänka sig men jag håller på principen.
Det finns så mycket annat man kan äta här i världen så om du inte svälter så är mitt förslag att du kasserar köttet.
Kennel SweetCaileanz

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-13 kl 00:15 »
Nej jag svälter inte så jag skall inte äta den..
Imorgon avlivar vi den ,den ser inte pigg ut och har slutat vara i gruppen .
Lite konstigt att en ögoninfektion  av ev en tagg eller liknande fast vi inte hittar något kan göra gåsen så sjuk.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 10 jun-13 kl 08:01 »
Rent vatten i en djup hink/balja som byts många gånger/dag är viktigt för att simfåglar med ögoninflammation ska bli friska. Är ögoninflamtionen svår kan man behöva komplettera med ögonsalva men många gånger läker en frisk gås ut ögoninflammation själv om de bara får rent vatten att tvätta ansiktet i.

Skälet till att din gås är så dålig kan ju vara att just den har drabbats av ögoinflamation för att den är nedsatt av något annat. Ögoninflamationen kan ju vara sekundärproblemet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser