Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SNABBT SVAR ÖNSKAS-HUR FLYTTAR JAG GÄSSEN?  (läst 1543 gånger)

Bulan

• Västergötland
SNABBT SVAR ÖNSKAS-HUR FLYTTAR JAG GÄSSEN?
« skrivet: 07 jun-13 kl 18:13 »
Hej!

Är nu på väg för att hämta fyra fullvuxna skånegäss. Planerar att flytta dem i varsin flyttkartong. MEN har ni något bra tips på hur man fångar in dem smidigast? Mannen som vi köper av är äldre och berättade precis innan vi åkte att han aldrig har flyttat gäss förut, han har endast fött upp på gården. Vi har inte heller flyttat gäss förut  :o SÅ; hur går man smidigast? Fångar dem runt vingarna och stoppar ner dem i kartongen? Antar att det inte går utan motstånd... eller hur gör man? Herregud hur ska detta gå!!!  ;D
Bulan

peppz

• Västergötland
SV: SNABBT SVAR ÖNSKAS-HUR FLYTTAR JAG GÄSSEN?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-13 kl 18:21 »
Lugn bara lugn Det kommer gå bra ;D  Är dom tama så ta tag i halsen med ena hande och lägg den andra armen över ryggen och lyft upp den så att du håller gåskroppen under armen.
Är dom inte tama så att man kan gå fram och ta tag i dom så stäng in dom inomhus eller i en inhägnad och träng dem i ett hörn.

är man snabb och smidig så tar man dom med lätthet, och är man inte fullt lika smidig så kan man ta hjälp av en håv, eller en filt...
Själv har jag massor av såna gröna praktiska kompostgaller som man kan göra en liten fålla eller drivgång av för att fånga in dom lätt, men har man inte det så kan man ta en liten skiva av något slag...   
Gäss är klumpiga djur, du borde inte få några som helst bekymmer.  :)
Kennel SweetCaileanz

Bulan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 jun-13 kl 18:25 »
UNDERBARA ALTERNATIVARE!!!!  :D :D :D Tusen tack för svaret!! Nu känns det genast mycket bättre! Skönt att ha något att förhålla sig till, en liten "manual"  ;D  TACK!!!  :-*
Bulan

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-13 kl 21:45 »
Hur gick det?  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Bulan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 jun-13 kl 21:48 »
Det gick kanonbra!!!  ;D ;D ;D ÄNTLIGEN GÄSS!  :D
Bulan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 10 jun-13 kl 08:03 »
Det gick kanonbra!!!  ;D ;D ;D ÄNTLIGEN GÄSS!  :D
;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 jun-13 kl 20:26 »
kul!  ;D
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser