Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska bock-killingen skiljas från sin mamma??  (läst 5558 gånger)

hanna elisabeth

• Västmanland
När ska bock-killingen skiljas från sin mamma??
« skrivet: 20 jul-13 kl 10:10 »
Jag har hört en teori om att bockar är könsmogna redan när de föds men att de inte kan betäcka någon förrens de "når upp". Jag har även hört att det är lugnt att ha bock-killingar med sina mödrar tills de slutat dia, för så länge de diar går inte mammorna i brunst. Ge gärna respons på dessa teorier!

Har tre getter i samma hage som sina respektive tre bock-killingar. Två av killingarna rider för fullt på mammorna och på varandra. En av dem är inte ens 2 mån. Den andra är 2,5 mån. Alla tre diar fortfarande. Kan jag skilja dem åt redan nu fast de fortfarande diar? När ska man skilja dem åt??

Janne på Näset

• -
SV: När ska bock-killingen skiljas från sin mamma??
« Svar #1 skrivet: 20 jul-13 kl 10:28 »
Att bockkillingar kan bli könsmogna tidigt har nog alla som sysslat med getter några år fått uppleva! Men att de skulle födas  könsmogna har jag aldrig hört talas som. Att mammorna inte går i brunst så länge de ger di stämmer absolut inte. Jag skiljer av bockkillingarna (lantras) vid 3 månaders ålder.

hanna elisabeth

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 20 jul-13 kl 20:06 »
Okej, tack för responsen! Tre månader verkar vara det de flesta getägare går efter.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 jul-13 kl 11:45 »
Tja, föds könsmogna ...  Det är lite drastiskt uttryckt, men visst får man den känslan ibland!  Många blir absolut "kemiskt" könsmogna innan de har slutat att behöva dia.  Vem skulle inte kunna nå upp på mamma när hon ligger och idisslar?  Detta är helt klart ett problem för oss getskötare.

Rider gör en normal bockkillng från ungefär 1 - 2 dagars ålder, så det är inget att gå på.  Man måste ju öva!

Tumregel:  Dia till ungefär 3-4 månader, könsmogen vid ungefär 3 - 5 månader.  Men vänta dig inte full fertilitet av en inköpt bock förrän vid 1 år, alltså hans andra betäckninggssäsong i livet.  En vuxen bock i sällskapet brukar ganska effektivt hindra småpojkarna från att komma intill.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser