Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar kläcks idag: hjälp!  (läst 687 gånger)

Myazin

• Närke
Kycklingar kläcks idag: hjälp!
« skrivet: 21 jun-13 kl 11:39 »
Har ett rede som hänger ca. 50 cm upp på väggen (ungefär som en gammal sockerlåda, med halm i) och hönorna älskar tydligen det. Idag är det 21 dagar sedan den första hönan lade sig att ruva i redet, men sedan dess har ytterligare två hönor klämt ner sig i samma rede och ruvar där. De ligger som klämda sillar ungefär.

Idag skulle det alltså kunna vara så att de första kläcks. Hur gör jag? Hur får de plats? Ska jag flytta kycklingarna + någon höna till en egen mindre bur i hönshuset? Hur vet jag vilken höna? Ska man vänta innan man vågar röra kycklingarna?

Ni hör: jag har inte riktigt koll på hur jag ska ordna på bästa sätt. Hjälp en nybörjare!!  ???

Krågedal

• Östergötland
SV: Kycklingar kläcks idag: hjälp!
« Svar #1 skrivet: 21 jun-13 kl 12:00 »
Hej. Men vad roligt! Här kläcks det med. Så jag tror att det går bra hos dig med. Men kan du ha lådan på golvet istället? Om inte så skulle jag göra en liten hage till en höna o de förstfödda, med mat o vatten förstårs,... Kolla försiktigt om det redan kommit någon kyckling? eller om det gått hål på äggen? så luft upp en av hönerna och lägg i den nya hagen, o lägg de första äggen /kycklingarna under henne... Jag brukar ge kycklingfoder och undulatblandning. Sen brukar hönan vill flytta ut, jag har flera små hagar med hus, nära hönsgården, där får de gå ca 4-5 veckor, sen vill ofta hönan flytta in i hönshuset... Så gör jag  Hoppas du fick ett bra svar! Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser