Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen vinäger  (läst 6072 gånger)

Lilian

Göra egen vinäger
« skrivet: 29 dec-09 kl 00:08 »
Har misslyckats med vin från egna druvor det smakar urk. Finns det någon som vet hur man gör vinäger utav det istället så slipper jag hälla ut det bara.

fishyerik

• Uppland
SV: Göra egen vinäger
« Svar #1 skrivet: 30 dec-09 kl 15:03 »
Får vinet syre ska det blir vinäger av det, om det inte förstörs av smuts som hamnar i det. Låt det helt enkelt stå utan att vara helt lufttätt, men ändå skyddat från skräp, insekter å dylikt.

Hemgjort vin, om man iaf ägnat en instruktion en tanke, brukar antingen inte vara färdigjäst eller redan delvis ha omvandlats till vinäger om det smakar väldigt dåligt. Om du jäst i otätt kärl kanske du redan är halvvägs till vinäger.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Lilian

« Svar #2 skrivet: 30 dec-09 kl 23:03 »
Då har det nog inte jäst färdigt. Kan jag då helt enkelt låta det få luft till sig "utan insekter och damm" så omvandlas det till vinäger ????

fishyerik

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-09 kl 11:31 »
Innan det jäst färdigt luktar det lite jäst och lite av vad du nu gjort vinet av, med tiden ska det lukta lite mer alkohol och som färdigt vin, lite speciell doft.

Om du vill kan du ta en mindre mängd och tappa upp i ett öppet kärl, som du täcker med tyg, och ställer på skyddad plats. Det ska då med tiden omvandlas till vinäger, och man hittar ett slem i behållaren, detta slem är bara bakterierna som omvandlar vinet till vinäger. Om du är nöjd med resultatet kan du använda slemmet till att starta nya vinägersatser.

Det allra vanligaste nybörjarmisstaget när man gör vin är att inte vänta tillräckligt länge, första gången jag gjorde vin själv trodde jag att det var kört, men jag ställde undan vinet med jäsrör och allt, hittade det några månader senare och det var mycket bra, kristallklart och helt utan dålig smak.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Öl_Snus

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jul-13 kl 08:03 »
vad för recept har du gjort vinet efter? vilken temperatur hade du vid jäsning?

Bra att veta för att kunna felsöka din "misslyckade" brygd 

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser