Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpligast slaktålder  (läst 1660 gånger)

zeina66

• Värmland
Lämpligast slaktålder
« skrivet: 05 jul-13 kl 10:38 »
Hej. Jag har hittills slaktat tuppar vid 9 veckor då slaktvikten varit ca 850gr och jag har kunnat plocka dom utan att piggar blivit kvar. Vid 12 veckor har slaktvikten varit ca 950-1200gr men då har det blivit många fula pigga kvar eftersom dom börjat byta fjädrar-

Om man ska vänta med slakt tills dom är äldre,vilken ålder är bäst?

Har slaktat vid 20 veckor nån gång men då är de rejäla...

Dom äter ju en massa medans dom producerar nya fjädrar liksom... Mitt foder kommer fr Svenska Foder. Först kycklingfoder & sedan MULTI som jag blandar med kornkross & havrekross.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

• Värmland
SV: Lämpligast slaktålder
« Svar #1 skrivet: 09 jul-13 kl 23:07 »
Ingen som har lite erfarenhet av detta?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 10 jul-13 kl 09:26 »
Lite svårt att ge något råd då lämplig slaktålder varierar rätt mycket mellan olika raser.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-13 kl 08:14 »
Lite svårt att ge något råd då lämplig slaktålder varierar rätt mycket mellan olika raser.

Om vi bortser från slaktvikt så undrar jag främst när det är vettigast att slakta pga fjädrarna. Vid vilken ålder byter dom fjäderdräkt? Man kan ju inte plocka dom snyggt när de ruggar liksom... Det sker väl i princip i samma ålder på alla raser,eller? Jag har maraner & korsn maran/orpington samt maran/barnevelder,det blir fina slaktkroppar men jag vill få bort alla fjädrar & "piggar"  :-\

Minimika

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 21 jul-13 kl 19:12 »
Kan du inte bara "bläddra" lite i fjäderdräkten för att se om det är mycket nya fjädrar på utväxt. Isf är det bara att vänta ett tag tills dom vuxit ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

215 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser