Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nåt märkligt som hände igår...  (läst 2756 gånger)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Nåt märkligt som hände igår...
« skrivet: 11 feb-07 kl 18:45 »
Hade varit ute i stallet och mockat och var på väg in. Var kanske 20 m. från stallet då jag hörde att det var värsta livet på hönsen. Vänder mig om och ser en grå ungtupp (trodde jag ja) som satt på en svart höna. Det är ju sånt som händer ;-) annars får man inga kycklingar. Det var bara det att det såg så märkligt ut... tuppen försökte lyfta hönan. De var i häst- och fårhagen precis utanför fårhuset.

Jag stod säkert där i flera sekunder innan jag fattade vad som hände... då skrek jag rakt ut och sprang in i hagen... och då släppte rovfågeln (för det var det det var) hönan och flög iväg....

Snacka om fräck!!! Den måste ha suttit i en stor björk och bara inväntat att jag skulle gå därifrån.... eller kanske att en höna skulle komma  ut. Är de så fräcka att de inte bryr sig speciellt mycket om männickor??

Så ju inte riktigt vilken höna det var... men alla var i alla hela och pigga....

Trollungen 78

• Värmland
Re:Nåt märkligt som hände igår...
« Svar #1 skrivet: 11 feb-07 kl 20:51 »
Hejsan
Jag har varit med om samma sak men då var det flera ormvråkar som gav sig på mina myskankor,tyvärr så han jag inte göra något.Det var fruktansvärt och se det.
Har Knölgäss, Dogo Argentino, Elenorakakadua.Tinker hingst,criollo,varmblod,shire, tinker/varmblod

Pelargon

• Gäst
Re: Duvhök
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 00:38 »
men då var det flera ormvråkar som gav sig på mina myskankor,tyvärr så han jag inte göra något.

Ormvråkar  ???
Dom kan ju inte ens ta höns, och lever på möss o sork..

Var det inte Duvhökar ?

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 feb-07 kl 19:04 »
Wow vilken bild! Har du tagit den själv :o

Drevern

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 feb-07 kl 23:40 »
Man skall akta sig för att släppa ut sina höns vid den här tiden. Dels kommer alltid rovfåglarna närmare beguggelse när det är kallt och snö och dels påbörjar de sträcken norrut. Jag har mina duvor ute ibland men jag måste passa på dem hela tiden och ta in dem efter en timma ca. Jag kan heller inte släppa ut dem dagligen då höken annars lär sig var maten finns. I en hönsflock brukar tuppen hålla reda på luftrummet men han kan ju missa förståss.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-07 kl 11:09 »
Är det då bara jag som låter hönsen gå ute så här års?

Vidare undrar jag vad det kan ha varit för fågel. När de dök ner på min höna trodde jag ju att det var en ungtupp för den var precia lika grå-blå som fler aav mina ungtuppar. Och jag har tittat på bilder och ingen av de hökarna jag sett på bild liknar den jag såg i färg. Det var ungefär samma färg som såna här stadsduvor har.....

Men för nån timme sen flög det förbi en rovfågel utanför mitt fönster, jag ut, springande med ytterkläderna halvägs på. Och mycket riktigt, den hade parkerat i den stora björken men flög iväg när jag kom snubblande genom snön så jag skrämde fåren och hästarna..... Men den fågeln var mer grå-brun..... och inte så jättestor. Dessutom hade ju den första fågeln problem med att få med sig hönan så den kan inte ha varit så stor.....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 feb-07 kl 11:26 »

Låter och låter, dörren är öppen men de går inte ut i snön. Är det barmark är de gärna ute även på vintern.

git

• På våran gård är det
« Svar #7 skrivet: 14 feb-07 kl 11:39 »
Blommehönsen älskar att vara ute i ur och skur men dvärg hönsen är ena sötna stackare ;D
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-07 kl 11:58 »
Nä, mina går inte heller speciellt långt... strax utanför dörren. Men annars håller de sig i fårhuset..... Har Hedemora!

Susanne

« Svar #9 skrivet: 14 feb-07 kl 13:55 »

Vidare undrar jag vad det kan ha varit för fågel. När de dök ner på min höna trodde jag ju att det var en ungtupp för den var precia lika grå-blå som fler aav mina ungtuppar. Och jag har tittat på bilder och ingen av de hökarna jag sett på bild liknar den jag såg i färg. Det var ungefär samma färg som såna här stadsduvor har.....

Men för nån timme sen flög det förbi en rovfågel utanför mitt fönster, jag ut, springande med ytterkläderna halvägs på. Och mycket riktigt, den hade parkerat i den stora björken men flög iväg när jag kom snubblande genom snön så jag skrämde fåren och hästarna..... Men den fågeln var mer grå-brun..... och inte så jättestor. Dessutom hade ju den första fågeln problem med att få med sig hönan så den kan inte ha varit så stor.....

Med största sannolikhet var det en duvhök även om du inte tycker färgen stämmer överens. Vuxna hökar och unga duvhökar är inte riktigt likadana i färgerna, så om du tycker att färgen inte stämde kan det bero på hökens ålder. Vuxna hökar är nästan gråa i färgen, medan yngre duvhökar går mer i brunt. Och det tvärvattrandiga på bröstet på vuxna hökar ser nästan ut som droppar på en ung hök. Om den inte var så stor kan det ha varit en hane. Bilden på duvhöken längre upp i denna tråd är en hona. En hane är mycket mindre än honan, men klarar ändå av att slå byten större än han själv. Problemet blir när han ska flyga iväg med bytena...  

Drevern

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 feb-07 kl 15:21 »
Kan det ha varit en falk? De finns i lite mer enfärgade varianter än hökarna. Dessutom är de inte så stora så att de får med sig en höna men det som talar emot falk är att de är ganska sällsynta. jag har haft besök av falk på mitt duvslag men den var nog på resande fot för jag såg aldrig honom mer än 1 gång.

trollsländan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 feb-07 kl 10:31 »
Detta hände en av mina faverollhönor för ett par år sedan. Jag va inne i huset när jag hörde ett förfärligt liv ute på gården. Jag sprang ut och just då hörde jag en duns på hustaket, och strax efter ramlade hönan ner från taket. Jag sprang ut och tog upp henne och då såg jag en stor rovfågel flyga i väg. Den hade alltså tagit hönan, flygit i väg med henne och tappat henne på hustaket (det va ingen liten höna precis). Hönan blev aldrig sej lik i gen, hon vågade aldrig mera gå ut, hon kunde inte ta sej upp på sittpinnen själv utan jag fick lyfta upp henne varje kväll. Hon fortsatte dock att lägga ägg varje dag.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 17 feb-07 kl 17:00 »
Nu har jag fått reda på av en expert att den grå var en duvhök.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser