Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rengöring av plastramar  (läst 3638 gånger)

Gunnar Pallin

rengöring av plastramar
« skrivet: 28 mar-10 kl 23:28 »
Hur gör jag bäst o enklast rent mina plastramar?...körde ganska varmt vatten men mycket vax blir ju kvar...behöver dom doppas i nåt antibakteriellt?..det var bökigt idag med rengöringen, kanske det funkar med högtryckstvätten? ::)
vi är nybörjare som kör plastramar första året...kanske vi ska byta till träramar... :-\

Tobbe4u

SV: rengöring av plastramar
« Svar #1 skrivet: 28 mar-10 kl 23:47 »
Hej
Behöver du gör rent dem allaredan? Du har ju precis fått dem utbyggda.
I vilket fall som helst, högtryckstvätt är ingen dum ide.

Tobbe

Gunnar Pallin

« Svar #2 skrivet: 28 mar-10 kl 23:51 »
Vi fick bina i höstas så dom är från då...
behöver vi :-X inte tvätta bort all vax?....

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-10 kl 00:43 »
Om de är rena dvs inte ner kletat med avföring mögel eller liknade så är det fördelaktigare att använda dom igen.

Detta kommer att medföra att ni få större skördar eftersom bierna inte behöver bygga ut ny vax som kostar tid , arbete + att det går åt en heldel honung för att tillverka dessa.

Om man skiljer på ramarna man har i yngel kammare och skatt lådorna så kommer skatt lådorna att hålla väldigt länge.

Yngel lådorna blir svartare vart efter drottningen lägger ägg i dessa.

Ett bra sätt att rengör plast ramarna är att frysa dessa och sen är det bara att knäck löst de spröda vax.
Man kan även passa på och gör detta under vintern när det naturligt kalt ute och bierna inte är ut och flyger . "mindre risk att föra vidare sjukdomar .

Är ramarna sjukdoms fri  kan ni använda dom direkt efter av knackning de är då redan grundat.

man kan även läsa på tillverkarens hemsidan http://www.agreb.se/Agreb_AB/Biredskap.html

http://www.pierco.net/introduction.htm

mvh mr bart  :P

« Senast ändrad: 29 mar-10 kl 00:50 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-10 kl 22:55 »
Vitsen med plastramar som jag ser det, är att de kan användas i skattlådan i många år kanske i flera tiotal år utan att byta/rengöra vaxet.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gunnar Pallin

« Svar #5 skrivet: 30 mar-10 kl 22:19 »
Tack för väldigt bra svar!..jag ringde upp tillverkaren som ju sa att ramarna i skattlådan inte behöver rengöras och att ramarna i yngelrummet skulle behöva rengöras vart 3-dje år ungefär...så vi har skurat i onödan!..men så är det ju, man lär av sina misstag!

Sparris

« Svar #6 skrivet: 03 sep-13 kl 13:24 »
Jag fattar lite trögt och hänger inte med hur jag ska hantera mina plastramar efter slungning. Kan köra ner ramarna som dom är efter slungningen eller ska jag skrapa bort allt utbyggt vax eller frysa ner ramarna och knäcka bort utbyggt vax?

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 sep-13 kl 13:32 »
Spara som de är efter utslungning, med utbygge. Förvara tills nästa säsong och använd direkt. Jag brukar lägga ihop mina två och två, något tidningspapper emellan och trava i stora sopsäckar. Så håller de sig bra i källare, trots lite fukt.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-13 kl 14:16 »
hantera mina plastramar efter slungning. Kan köra ner ramarna som dom är efter slungningen eller ska jag skrapa bort allt utbyggt vax eller frysa ner ramarna och knäcka bort utbyggt vax?

Förvara dom i deras lådor och stapla upp dom, mus tätt + med lock ner och upptill
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser