Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förberedelser för första vaktel kläcket  (läst 2318 gånger)

Bell

• Västmanland
Förberedelser för första vaktel kläcket
« skrivet: 05 feb-13 kl 13:35 »
Har bestämt mig för att prova på att kläcka fram några små vaktlar och vill kolla så jag förstått rätt  :-[

Kläckmaskinen
36.7˚-36.9˚
Vända äggen minst 2-3gg/dag dag 1-14 (efter 24h)
Öka luftfuktigheten dag 14 (75%)
Kläck dag 16-18

Nyfödingslåda
37˚ sänka 3˚/vecka
Vatten i liten upp & nervänd kesoburk för att minimera blöta djur.
Första foder ägg och mald kalkonstart
Bottenmaterial lakan.

Funderingar:
  • Har tyvärr stora hål på hyllplanen i kläckaren (ca 1cm) och tänkte därmed att ett tyg borde vara lämpligare att använda som underlag, ska man då lägga in det när kläckaren startas? Eller är det lämpligare att bara lägga in ett ännu finmaskigare nät för cirkulationens skull?
  • Behöver "nyfödingslådan" vara med täckta sidor? Har använt undulatbur m värmelampa till hönskycklingarna tidigare duger det till vaklar oxå?
  • Jag har ingen automatisk vändning av äggen och ingen hållare för vaktelägg heller. Bör jag bygga mig något som håller äggen stående eller är det ok att kläcka liggande vaktelägg?
  • Hur länge brukar de bo i "nyfödingslådan". Hönskycklingarna brukar bara bo i den ca 1 vecka innan de flyttar till större bostad, beroende på hur många de är.
« Senast ändrad: 05 feb-13 kl 13:38 av Bell »
<3 Även rosen har taggar <3

Smajsan

• -
SV: Förberedelser för första vaktel kläcket
« Svar #1 skrivet: 05 feb-13 kl 13:57 »
När jag kläckte vaktel hade jag lite varmare än för höns ägg 37,7-37,8 i den med fläkt. Och i den utan fläkt hade jag 100 farenheit.

Jag tror att ett tyg blir bättre,för jag la i ett finmaskigare nät, och det blev väldigt halt. Det är inget bra för små kycklingar.Lägg in det när du slutar vända äggen.

Jag vet att alla små kycklingar och även vuxna fjäderfä är känsliga för drag, så jag skulle rekomendera en tätare bur.Men det avgör du ju själv hur du vill ha det.

Hur länge de ska vara i "nyfödingslådan"tror jag du märker,när de börjar bli trångbodda tycker jag.
Lycka till  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 05 feb-13 kl 14:14 »
tack tack
Ok då borde jag öka värmen till 100 fareheight för denna är också utan fläkt. (dvs ca 37.8)
Ah tänkte inte på att man kunde lyfta på äggen och lägga in tyget då :)

Spelar det någon roll om äggen ligger på sidan eller om de står upp?
« Senast ändrad: 05 feb-13 kl 14:23 av Bell »

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 05 feb-13 kl 14:31 »
Men det blir ju bara 37,7.......Jag tror jag hade mellan 38-39 grader i min fläkt lösa kläckare.
Undrar var jag fick det ifrån? Men det funkade utmärkt.

Och om de ligger eller står tror jag inte spelar någon roll.Om man tänker naturligt så ligger de ju ner under hönan.Jag hade mina ståendes,för så blir det med vändning i ming kläckare,det gick riktigt bra.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 05 feb-13 kl 14:39 »
Hoppas att andra svarar för jag blir osäker på tempen.Men 38 grader C* ska du allt ha i en kläckare utan fläkt.
Men vänta tills någon mer bekräftar det.

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 05 feb-13 kl 14:52 »
Hej igen!
Nu har jag kollat runt på forumet och hittat ett inlägg där de säger att en grad mer i en kläckare utan fläkt.
Så då blir det ju 38,7 och det ska mätas på ovansidan,alltså toppen på ägget.

Bell

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 05 feb-13 kl 15:22 »
Tack igen :)
Tur att jag frågade för det är ju mycket mer än jag själv läst mig till!

Bell

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 26 feb-13 kl 15:58 »
Så har det gått en tid sedan senaste inlägget.  :)
På dag 16 föddes de flesta  :)
Så nu är det ett litet gäng på 26 st som springer runt i "nyfödingslådan" De verkar pigga & äter & dricker  :-*.

Johan1983

• Halland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-13 kl 01:07 »
Jag har en king suro med fläkt. Jag satte på 37.1 men då fick jag tipset av någon med käckare utan fläkt.
Jag höjde nu ikväll till 37.2. Jag borde väl höja till åtminstone 37.5?
Finns det risk att chocka äggen om jag höjer direkt till 37.5 eller mer eller är jag bara löjlig?
I skrivande stund har dom varit i maskinen i lite mer än ett dygn

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 22 aug-13 kl 12:44 »
Jag skulle höja direkt till 37,5- 37,7 om du har en med fläkt. Har gjort det själv och det hände inget vad jag vet. Och vaktlar ska ju ha lite högre temp än höns ägg vad jag fått veta.
Det är viktigt att de har rätt temp hela kläcket. Har haft för svalt 34 grader, jag satte termometern fel. Då kom det ut många med krulliga tår och kläcket blev försenat.
Lycka till!

Johan1983

• Halland
« Svar #10 skrivet: 23 aug-13 kl 01:52 »
Jag skulle höja direkt till 37,5- 37,7 om du har en med fläkt. Har gjort det själv och det hände inget vad jag vet. Och vaktlar ska ju ha lite högre temp än höns ägg vad jag fått veta.
Det är viktigt att de har rätt temp hela kläcket. Har haft för svalt 34 grader, jag satte termometern fel. Då kom det ut många med krulliga tår och kläcket blev försenat.
Lycka till!

Jag har nu 37.3 i kläckaren.
Det är ju rejäl skillnad på 34 och 37.7, det är ju hela 3.7 grader.
Men från 37.3 till 37.7 är bara 0.4 graders skillnad.
Gör det någon reell skillnad? jag har läst på andra ställen att vaktlar tvärtom kräver mindre värme än hönskycklingar.
Samt vissa säger 37.4 till 37.9
Exempelvis den här SLU uppsatsen, dom säger även att man ska ha luftfuktighet på 65-72% under ruvningen men det låter mycket. Under kläckingen är det en annan sak. Då har jag hört 70-75%. Men kan det verkligen stämma?
http://stud.epsilon.slu.se/1438/1/andersson_l_100621.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser