Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går era höns ut i snön?  (läst 3132 gånger)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Går era höns ut i snön?
« skrivet: 14 feb-07 kl 23:28 »
Mina hedemorahöns går gärna ut en sväng varje dag i sin gård och badar i jorden/sanden under sitt tak. Huvva så kallt!!!

De njuter naturligtvis än mer om solen kastar sina strålar på dem.

Men är det bortåt 10 kalla, då blir det snabbvändning i luckan!!

Men - frisk luft har ingen dött av!

Vill passa på att göra lite "reklam" för HÖNSBOKEN som utkommer i april, se nedanstående länk. Undertecknad lär skall finnas med...  ::)
http://www.panorstedt.se/templates/Prisma/Book.aspx?id=44648

Amanda och hennes hedemoror
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Aaron

Re:Går era höns ut i snön?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-07 kl 01:54 »
Ja, men inte om dom måste pulsa. Jag får skotta upp till dom. Men mest blir det stugsittning och kollektiv vård av kycklingar.
Påfåglarna däremot är inte så kinkiga och går ut gärna även om det är svinkallt. Just nu har dom suttit i skogen i fyra nätter (första natten var det -16C) och dom har inte ens varit hemma för att käka. Vad lever dom av? Tallbarr?
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Amanda

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-07 kl 00:10 »
Ja, påfåglar verkar vara speciella och duktiga att klara sig. Jag önskar jag kunde ha några sådana fåglar, men tyvärr går det nog inte. Vackrare kan man väl knappast se, än hannen och hans ofantligt vackra uppfällda stjärt/fjädrar. Njutbart!!!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 feb-07 kl 12:05 »
Mina höns beter sig ungefär likadant som dina, Amanda. De går ut oavsett väder, och kylan avgör hur länge de stannar ute. Är det riktigt kallt så går de säkert ut 20 gånger om dagen, men in efter bara några minuter ;D

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #4 skrivet: 16 feb-07 kl 13:34 »
Mina hedemoror och gula ankor går inte gärna ut om dom slipper.. men  då och då när solen skiner så slinker dom ut
men dom gör väll som oss väntar på våren och den värmande solen...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #5 skrivet: 16 feb-07 kl 21:16 »
Mina Hedemoror är ganska duktiga på att gå ut, men helst ska man skotta åt dom.
Man kan ju alltid locka ut dom med lite godis annars...
I somras byggde jag ett "skjul" som sitter ihop med hönshuset, det är det bästa jag har gjort!
Det är med plåttak och väggar med stora fönsteröppningar.
Har satt i nät istället för glas. Hälften är jordgolv och andra halvan trätrall.
Dom myser och sandbadar året om!
Det är vindstilla och skönt där inne, och dom låga vintersolstrålarna smyger sig in genom fönsteröppningarna.

Alla är nöjda ;D!
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-07 kl 22:30 »
Vilket fint badspa  :D

det skulle mina gilla också för dom går inte ut i snön  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

philips

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 feb-07 kl 05:52 »
Jag har en blandad grupp på 25 höns grönvärpare ,brama ,orpington o blandningar .Dom går ut varje dag, är det inte för kallt så är luckan öppen mellan  kl 9-17.Jag byggde ett tak över en liten del av rastgården på 4x3 m,där trivs dom.Fick hägna in den delen med hönsnät häromdagen lite provisoriskt en ormvråk hade varit inne i hönshuset o dödat en höna . Det såg ut som kriget ihuset lampor vattten automater foderautomater låg på golvet i en salig röra.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-07 kl 21:29 »
Fick hägna in den delen med hönsnät häromdagen lite provisoriskt en ormvråk hade varit inne i hönshuset o dödat en höna .
Ormvråk ? ...du menar Duvhök antar jag  :)

Ormvråkar är små och kan inte döda hönor  ;D

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 feb-07 kl 21:44 »
Att dom gör! När det är för mycket så att dom fastnar brukar jag inte släppaut dom o vad dom blir griniga då >:( Har ingen rastgård..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 17 feb-07 kl 21:50 »
Vem fastnar vart o varför   ???

Amanda

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 17 feb-07 kl 21:57 »
Absolut att en duvhök nackat din höna. En ormvråk gör inte det (är inte roade av höns ;))och de finns heller inte här denna årstid.

Men duvhökar finns alltid!!! Och de är alltid hungriga!!! Alla ska ha mat!!!

Prova kör med radion... P1... högt...

philips

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 feb-07 kl 06:02 »
fler har sagt det var en ormvråk rovfågel var det i alla fall

skånetösen

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 18 feb-07 kl 06:16 »
Skulle ormvråk inte ta höns??? Jag undrar jag. Jag har massvis med ormvråk ( jadå, jag är säker i artbestämningen ) och förr när vi var små hade vi ankor fritt springande på tomten. Vråkarnas cirklande blev lägre och lägre så vi fick valla in ankorna under tak annars hade vi inte haft en enda kvar. Fast det är kanske skillnad på höns och ankor??? En smaksak? Ankor är måhända godare för en ormvråk, vad vet jag.  8)
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Henning

« Svar #14 skrivet: 18 feb-07 kl 07:39 »
Skulle ormvråk inte ta höns??? Jag undrar jag. Jag har massvis med ormvråk ( jadå, jag är säker i artbestämningen )
Det förekomer nog bland de flesta rovfåglar att unga individer försöker sig på bytesdjur som de senare förstår inte är så lämpliga. Att man har hittat rester av många olika fågelarter vid ormvråsbon bevisar inte att de fångades levande. Jag tror det är mycket ovanligt att ormvråkar ger sig på höns men i undagsfall kan allt hända.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 18 feb-07 kl 22:22 »
Skulle ormvråk inte ta höns???  Jag har massvis med ormvråk
Det anses inte det av fågelexperterna i alla fall....

Jag också massor av Ormvråk  :-* snygga fåglar.
Vi har 2 häckande par hos oss varje sommar och jag har alla mina höns frigående utan hönsgård dygnet runt.
Aldrig någonsin har de ens försökt ta någon unghöna eller vuxen höna.
Ormvråkar är ju dessutom små, dom orkar ju inte ens lyfta från marken om dom tagit en lite större sork  ;D

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #16 skrivet: 19 feb-07 kl 23:58 »
 ;D Mina dv kochin går ut i ur o skur och snö och driv-is men mina dv silkes går inte ut om det är "vitt" på marken dvs snö, men kallt kan dom ta i korta stunder. Ser rätt kul ut när man öppnar luckan och det blir en "kork" av silkisar som inte vill gå på snö och ett gäng kochin som trycker på bakifrån och vill ut.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 21 feb-07 kl 13:50 »
Nu i förmiddags var det lite tjurigt, det hade snöat lite under natten och jag hade inte skottat bort det. Ut gick hönsen, kacklade glatt när jag öppnade deras lucka, men sen gick dom in rätt fort igen.
Jag har en liten uppskottad yta med halm utlagt så att dom har lite att speka i, men dagens pudersnö var dom tydligen inte sugna på att krafsa igenom :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #18 skrivet: 21 feb-07 kl 19:20 »
Mina blandisar är möjligen en aning bortskämda (de har frostvakt och fönsterbelysning på kvällen) men de vill inte gå ut om det inte är takdropp. För att liva upp det lite i hönshuset fick de en gammal cykel att klättra omkring på och det blev en riktig lyckträff - de lägger ägg som bara den!  ;D
Katter, höns och hund.

Amanda

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 21 feb-07 kl 21:39 »
Tjenare Husdraken, det var en kul idé det där med cykeln. Förstår att dina skyddslingar fick det roligt. Bara den inte välter  :-\  för då blir det väl liv i luckan  ;)

Tror jag ska prova med att sätta in en gammal hoj i hönsgården till sommaren. Då har de ju lite roligt på dagarna och kan trampa runt därinne  ;D

Usch, just nu har vi 13 kalla (i morse -20) så idag har ingen höna varit ute. Huvva!!! Men det är ju februari, så vad annat har vi att vänta  ???

Men - vi går mot ljusare tider - snart våras det!

/Amanda

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser