En hund ska aldrig hälsa på någon - eller någon på ens hund, utan att först ha fått tillåtelse. Alltså min tillåtelse. Det håller jag strikt på. Vill man mina hundar nått frågar man mig. Mina hundar får inte gå fram och röra någon eller något - utan att jag gett klartecken. Det kan vara vuxna, barn, hundar, andra djur, bilar, prylar. Det handlar om hundägaransvar. Jag ska föra min hund - ta ansvar för vad den gör och skydda den. Det går liksom båda vägarna, gentemot omvärlden - genom mig som hundförare (-ägare). Och för att kunna göra det kan inte andra gå fram, röra, samtala med etc mina hundar utan att först ha stämt av med mig. Och hunden ska vänta på mitt klartecken.
Jag tycker du helt enkelt ska påminna din vän om det! Att det är hennes ansvar. Vill du inte att hunden ska hoppa på dig, ska den absolut INTE göra det! Det är hennes uppgift att se till. Hon ska föra sin hund. Ta ansvar för den. Och hon ska vara dess trygghet.
Den ska inte hoppa på någon - om de inte uttryckligen sagt till ägare att de vill det, och ägaren sagt att det är ok. Till dem. Och sedan till hunden.
Vill man att någon annans hund SKA hoppa på en ska man fråga ägaren först. Och vill man det INTE ska man inte behöva göra nått!
Det man vill göra med någon annans hund ska man fråga först om: "Får jag hälsa på din hund?", "Får jag klappa den?", "Ge den en gobit?", "Leka med den?" Etc. Man överlägger med ägaren. Och så ger ägaren klartecken till hunden. Allt som gäller hunden ska gå genom ägaren/ föraren. Det är själva grundbulten i den relationen. För hundens skull - och omgivningens: stabilitet, trygghet.
Problemet är ofta - om än kanske inte i detta fall. Att människor VILL - och inte frågar, först. Och då vänjer sig hunden vid det. Och blir stressad av det. Att det är så många som vill allt möjligt. En hund ska ha tryggheten och stabiliteten - fokuset - att bara behöva bry sig om vad ägaren/ föraren vill.