Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfångare - vilken sort?  (läst 10180 gånger)

Johannes

• Gäst
SV: Solfångare - vilken sort?
« Svar #20 skrivet: 13 jun-10 kl 23:35 »

Kolla med etc.se.
Jag tyckte deras hemsida var pedagogisk med priser och hur man skulle göra.
Man bövde inte vara elektriker eller civ.ing. för att fatta.
Inte fikonspråk altså!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #21 skrivet: 13 jun-10 kl 23:46 »

Kolla med etc.se.
Jag tyckte deras hemsida var pedagogisk med priser och hur man skulle göra.
Man bövde inte vara elektriker eller civ.ing. för att fatta.
Inte fikonspråk altså!

Humm, jag begriper mig inte alls på den sidan... vart ska jag för att hitta info om solfångare? Månntro att jag är för trött... ska testa igen i morgon =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sub rosa

« Svar #22 skrivet: 14 jun-10 kl 18:16 »
Hittade inga priser på den länken du angav. Verkar inte som att Euronom saluför några solfångare. Tycks som att de överlämnar det åt återförsäljare. Har du något pris?

Integrerad solcell och pump är trevligt, men att kalla det genialt är kanske att gå lite för långt. Frågan är vad det kostar ...

Har inga solfångare själv och därför inget pris. Jag fick bara en "att ingen tänkt på det förut"-känsla!
Under fliken återförsäljare på hemsidan www.euronom.se finns din lokala vvs-firma kanske med se efter och hör med dem!
Återkom gärna och berätta!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

AndréM

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 21 aug-13 kl 13:31 »
Jo, jag misstänker det. För min del lutar det helt klart åt Sfinx just nu.

Det som retar mig är att det är en så dålig cirkpump i paketet. Vill ha en A+ strömsnål sak. Går iofs att byta.

Hade varit bra med 12 volt så man kunde driva hela rasket direkt med solceller. Men solcell + batteri + omformare duger fint till strömsnål cirkpumpar.

http://www.euronom.se/45_ExoSol_EU_21__Vakuum har ett system som är aoutonomt utan tillförd strömkälla!!  ;D
-Ni vet väl att en mur bara är en bro på högkant?

ca

« Svar #24 skrivet: 21 aug-13 kl 17:39 »
 Ta ett ex.  Intelliheat med 24 rör  ger 712 kwh/kvm enk SP och har en aperturyta på  2,33 kvm  och kostar  5 100:-/kvm
  Lesol 5 AR ger (enl SP)  516 kwh/kvm och kostar 3 610:-/kvm.
  För att tex klara  10 kvm Lesol 5 AR  som då kostar 36 000:-  behövs  7,3 kvm intelliheat som då kostar 37 230:-
  Sedan är det bara att välja om man håller tillgodo med en solfångare som är dags att byta ut efter 10-15 år  och som dessutom är dyrare än den som redan i tidigare varianter har funnits i 40 år och säkerligen kommer att tjänstgöra i många år än . Intjänad kwh/ krona ? Jojo.  Skulle det ändå vara så att någon ändå väljer glasrör så är det för hightecens egen skull och inte efter förnuftets. Intelliheatglasrören är f.ö även de från kina. Även med heatpipesolfångarpriser under 1000:-/kvm skulle åtminstone jag tveka.

MantaMania

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 21 aug-13 kl 21:51 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser