Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skall jag köpa huset? Köpråd önskas.  (läst 3769 gånger)

TW

• Finland
SV: Skall jag köpa huset? Köpråd önskas.
« Svar #20 skrivet: 13 sep-13 kl 10:46 »
3000 kvadratmeter är en väldigt liten och trång tomt som riskerar att bli frustrerande i längden. Man kan ju inte driva företag eller odla någonting stort eller idka skogsbruk på en sådan plätt.
Annars låter det som ett bra byte.

Ingen människa eller enskild familj kan bo i ett hus på 300 kvadratmeter bostadsyta. Det är orimligt att värma upp en sådan koloss för boende. Å andra sidan ger det möjligheter att driva till exempel affär eller snickeri eller något annat företag i en del av huset.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #21 skrivet: 14 sep-13 kl 21:22 »
Jag skulle också försöka få livet att fungera med torrtoa, helst inomhus med kompostering utomhus. Vattnet från dusch och kök är enklare att hantera än om man blandar i avföring också.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

moonis

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 08 dec-13 kl 22:17 »
Det var ett tag sedan...
Tack ALLA för era givande kommentarer och synpunkter.

Nu blev det ingen affär med detta stället. Dels pga priset och att huset trots att det låg "in the middle of nowhere"
"råkat" hamna inom detaljplan, vilket innebär att man inte får göra ett skit på det utan att kommunen skall lägga näsan i blöt.
Tomten var lagom stor. Hade det varit utomplans hade jag fått bygga ut 50% samt bygga komplementbyggnad på max 50m2.
Helt lagom för mig. Det blir ett dubbelgarage.
Sedan var jag lite rädd för stenfoten på huset...ingen vanlig torpargrund..ingen öppning in.....
har efter det läst här att ni kallar det för "mullbänk" och kan stämma med husets ålder...från runt 1840talet.

Skall kommentera några av era svar ändå:

LISE: vill helst ha något fritt boende, men inte helt ute i bushen. "Torp med lada". typ....Där jag kan ha mina veteranbilar.
Lite gammaldags, vedspis i köket, kamin eller likn i vardagsrummet osv. Men med modernt badrum och VVB. det är det enda jag kräver.
Köket duger bra med köksbänk med kokplatta och micro.

TOLL: så jag tänker. Vill ha ett ställe som funkar även när man blir gammal. Dvs inte köpa med allt för mkt trappor o dyl in i bostaden.

EVAMARTA: Jo historien betydde mkt för mig ang detta huset. Veta att mina förfäder bott där i flera generationer före mig.
Tackar så hemskt mkt för rådet om förbränningstoa! Guld värt att få veta!

TOKYOBOY: jo jag vill byta ner mig, men därifrån att gå från 300m2 till en etta i ett hyreshus är liksom lite för drastiskt.
Lägenhet...aldrig i livet! Men lite mindre än jag har idag. Vill ha garage/lada eller likn.

TW: 3000m2 räcker gott för mig. Då får man grannarna på lite avstånd. Skall inte bruka något. Bara ev ett litet grönsaksland.
Tackar att du förstår att huset nu känns för stort. Inte alla som fattar sånt tyvärr. :'(

Efter detta huset har jag varit och tittat på flera andra. Det som gör mig mest trött är de sk "Mäklarna"......*går ut o spyr*
Oftast kan de inte något om objektet. Kunskapsnivån är att de inte ens vet om de har kallingarna på sig eller ej. ???

Kollade in ett gammalt skolhus i kommunen. Byggt en bra bit in på 1900talet enl mäklaren.
Kan min bygds historia så jag rotade i lite böcker. Trol byggt 1880.
"Bara lite kosmetiskt att göra" sade mäklaren. ......Nästan alla fönsterbågar och karmar var totalrötna.
På ett ställe fattades lite i brädklänningen..stående lockpanel.....bortruttnat...petade lite med bilnyckeln....
den försvann in..och handen med...fanns ingen stock kvar innanför heller......

Kollade på en sk sommarstuga..vinterbonad.....som man gjort hel källare under.......men inte sprängt bort berget,
som gick in i källaren.....där hade man isolerat och klätt in......."förhöjda fuktvärden" kallar mäklarna det...
istället för att säga MÖGEL!...när jag kom hem kände jag hur jackan stank av mögel......

Igår var jag och tittade på ett ställe....och nu går det runt i huvet.....

Tack än en gång för att ni engagerat er! uppskattas mkt!

moonis

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 19 jan-14 kl 15:35 »
..
« Senast ändrad: 20 jan-14 kl 00:52 av moonis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser