Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar slutar äta och dör  (läst 1535 gånger)

Solmalin

• Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
kycklingar slutar äta och dör
« skrivet: 02 sep-13 kl 20:16 »
För ca 3 veckor sedan köpte jag 10 Brahmakycklingar. Efter ca 1 vecka hade 4 st dött, de blev liksom apatiska, stannade i växten, lite stela i ben och vingar och slutade äta och dog. Nu har 5 st vuxit till sig medan den 6:e (som klarat sig 2 veckor längre än sina kompisar) inte har vuxit alls och nu dessutom slutat äta :-(. Jag skickade död kyckling nr 4 för obduktion men fick inget resultat, de kunde inte hitta något, kanske var det foderrelaterat. Vi har gett dem start-foder från Granngården, gräs, havre, äggskal, kol och även lite burkmajs till hängiga kycklingar. Jag fattar inte vad som är fel!!!

Nina W

• Värmland
SV: kycklingar slutar äta och dör
« Svar #1 skrivet: 03 sep-13 kl 01:06 »
Om dina kycklingar kom direkt från en kläckmaskin så kan det hända att dom inte fått med sig tillräckligt med sunda tarmbakterier. Det är normalt för kycklingar att gå och picka lite i sin mammas lort och kanske finns det till och med lort från andra djur... Så det skadar inte att hämta en säck småskitigt strö från ett hönshus med friska höns och ge dom det. Jag har gett proviva med blåbär och blandat det med fodret till en gröt. Proviva innehåller mjölksyrabakterier. Immunförsvaret sittet i magen - har ett starkt samband med tarmfloran. Så även om dina små fått i sig lite då dom var nykläckta så skadar det inte att hämta förstärkning - alltstså lite lort. Hästlort kanske också kan vara sunt och bra.
« Senast ändrad: 03 sep-13 kl 01:40 av Nina W »

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 03 sep-13 kl 08:06 »
Ok. Tack det ska jag prova! Jag har några vuxna höns som mår prima och proviva är ju också lätt att få tag på!

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 14 sep-13 kl 18:27 »
Nu återstår 4 kycklingar som tycks växa och må bra. De gillar Proviva skarpt. Nu återstår den kluriga frågan, kommer jag att våga sätta in dessa överlevare till mina andra höns så småningom? De kanske är resistenta men bär på någon otäck smitta!? Kan man tro att det inte är så eftersom obduktionen inte visade på något? Det känns ju oerhört snöpligt ifall vi efter all sorg och bedrövelse även måste avliva de som klarat sig.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-13 kl 19:27 »
I början av min hönskarriär köpte jag 15 kycklingar av en uppfödare bara två överlevde. Jag köpte förra året 10 st PlymothRock kycklingar, 6 av dem dog utan synlig anledning. Har ingen aning vad det var för fel. Jag brukar sällan köpa in nya kycklingar eller höns eftersom jag en gång fick sjukdom i hönshuset efter att jag köpt Brahmakycklingar utifrån. Jag avlar fram eget material så lång som möjligt. Dom vänjer sig ju vid den bakterieflora som redan finns hos mamman och de övriga i hönshuset. Synd egentligen för jag skulle vilja ha flera raser än de jag redan har.

Om dom inte hittat nåt vid obduceringen tror jag inte det är någon risk.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

tysse71

• -
« Svar #5 skrivet: 14 sep-13 kl 19:40 »
Ok. Tack det ska jag prova! Jag har några vuxna höns som mår prima och proviva är ju också lätt att få tag på!

Vi hade några kycklingar som dog och några till som var hängiga ett litet tag efter att vi kläckt...Vi ställde in en liten tallrik med A-Fil till dom och alla som var hängiga repade sig och lever gott nu.... Kanske något som kanske fungerar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser