Hej! Har sedan några år haft några Lohmanhöns. Det sista året har de gått med en ny tupp. I vintras började en av hönorna att tappa fjädrar på ryggen. Sedan har fler hönor börjat bli av med fjädrarna på ryggen. För de som har det värst har även armbågarna på vingarna börjat bli kala. I början är det som att fjädrarna är avhuggna nära huden och det börjar alltid precis ovanför där stjärtfjädrarna sitter. Man ser underdunet. Sedan försvinner underdunet tills de är helt kala.
Jag har hela tiden trott att det är tuppen som är hårdhänt när han betäcker dom, och eftersom det är en höna som är mer kal än de andra så stämde det med det som en del andra säger att tuppen ofta har en favorithöna. MEN... i våras kläckte vi fram en massa kycklingar. Nu har även de (15v) börjat tappa fjädrar. ÄVEN tupparna?

Inte kan jag väl ha en bisexuell tupp?
Om det vore kvalster eller något annat så skulle det väl börja på olika ställen på kroppen och inte på samma ställe?
Jag har behandlat alla djuren med bioforce under våren flera gånger efter att jag upptäckte löss. De har inte synts till sedan dess. Hönshuset är sanerat med bioforce en gång, fast inte så grundligt som man kanske behöver göra om man har kvalster.
HJÄLP!!! VAD ÄR DET SOM TAR FJÄDRARNA???