Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalster eller en höna som hackar de andra?  (läst 968 gånger)

Eriksgårdare

• Jämtland
Kvalster eller en höna som hackar de andra?
« skrivet: 14 aug-13 kl 21:27 »
Hej! Har sedan några år haft några Lohmanhöns. Det sista året har de gått med en ny tupp. I vintras började en av hönorna att tappa fjädrar på ryggen. Sedan har fler hönor börjat bli av med fjädrarna på ryggen. För de som har det värst har även armbågarna på vingarna börjat bli kala. I början är det som att fjädrarna är avhuggna nära huden och det börjar alltid precis ovanför där stjärtfjädrarna sitter. Man ser underdunet. Sedan försvinner underdunet tills de är helt kala.

Jag har hela tiden trott att det är tuppen som är hårdhänt när han betäcker dom, och eftersom det är en höna som är mer kal än de andra så stämde det med det som en del andra säger att tuppen ofta har en favorithöna. MEN... i våras kläckte vi fram en massa kycklingar. Nu har även de (15v) börjat tappa fjädrar. ÄVEN tupparna???? Inte kan jag väl ha en bisexuell tupp?

Om det vore kvalster eller något annat så skulle det väl börja på olika ställen på kroppen och inte på samma ställe?

Jag har behandlat alla djuren med bioforce under våren flera gånger efter att jag upptäckte löss. De har inte synts till sedan dess. Hönshuset är sanerat med bioforce en gång, fast inte så grundligt som man kanske behöver göra om man har kvalster.

HJÄLP!!! VAD ÄR DET SOM TAR FJÄDRARNA???

backtobasic

SV: Kvalster eller en höna som hackar de andra?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-13 kl 20:36 »
Har inget svar till dig men har råkat ut för samma sak nu. Det började med 2 hönor men nu har det fortsatt på 3 st till. Jag har Hedemora.

Jag hade 3 tuppar tidigare och misstänkte de två yngre så de lämnades bort. Har nu en kvar som verkar snäll så jag tror inte han är orsaken..

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #2 skrivet: 26 aug-13 kl 21:22 »
Jag har fyra lohman som ser likadana ut. Jag har behandlat dom för löss med myrnix, med tanutex mot benkvalster och skickat dom på tuppfri semester i 8 veckor men dom blev inte ett dugg bättre.... nu står jag rådlös....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 aug-13 kl 13:44 »
Jag har också problem med 1 höna som blivit av med massor av fjädrar under sommaren och nu är det 1 till höna som blivit fjäderlös på ryggsidorna. I början ser det ut som om det är tuppen som orsakar det med sina sporrar...
Jag läste någonstans att det kommer inte nya fjädrar förrän efter ruggningstiden. Här har nog den tiden börjat nu, för det ligger fjädrar överallt. Jag hoppas att alla får nya fjädrar i höst/vinter!
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser