Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsört  (läst 3133 gånger)

forestman78

• Södermanland
Honungsört
« skrivet: 05 sep-13 kl 13:03 »
Jag planerar att nästa sommar odla biväxter på ett hektar åkermark. Funderar på en fröblandning där honungsört ingår. Honungsört ska ju ge otroligt mycket nektar men en del säger att smaken blir speciell och att vissa honungskunder ogillar smaken.

Jag skulle vilja smaka innan jag börjar odla. Finns det någon som har sorthonung eller honung med mycket nektar från honungsört? I så fall vill jag gärna köpa en burk och betalar självklart även för porto.

Tack på förhand!

« Senast ändrad: 05 sep-13 kl 13:21 av forestman78 »
Biodlande torpare med hund och gäss.

Jocke

SV: Honungsört
« Svar #1 skrivet: 05 sep-13 kl 21:54 »
Hänger på där jag med
Är oxså Intresserad av en liten burk då jag går i samma tankar.ska så 1ha med 50/50 honungsört o allsikeklöver

forestman78

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 sep-13 kl 12:59 »
Puttar upp efterlysningen av honungsörts-honung!

Ingen som har?
Biodlande torpare med hund och gäss.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-13 kl 18:10 »
Smaken är som baken  ;D

Skulle inte lägga för mycket vikt på vad vissa anser honung ska smaka, somliga tycker fortfarande att det är fel att använda sig av en tappkran och endast en slev duger för att få honung i burken  ;)

Har en kollega som har haft kupor intill några hektar honungs ört, vet inte om han har särskiljas detta eller om det gick med i den allmänna tappningen.

Om det inte är fråga om frö odling som ni gör skulle jag även blanda in lite klöver och luddvicker i det hela så har ni ett längre blomnings fönster.

lupiner är också en av de bästa polen tillgångar till bin under lång tid.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.569ce0f11391ed2d0d480001832/1345203990428/Artikel+om+bin+och+pollinering+b.pdf

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-13 kl 18:34 »
 ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jocke

« Svar #5 skrivet: 16 sep-13 kl 20:54 »
Har köpt en fröblandnin med honungsört, sötväppling , och vitklöver till mitt hektar som jag ska så i vår tror jag får ett ganska långt blommnings fönster då😃

Edward.

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-13 kl 21:10 »
Sötväplingen är lite kul och två årig och blir 1.5-2meter hög andra året

Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser