Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILt  (läst 1060 gånger)

aj456

• Hälsingland
ILt
« skrivet: 28 apr-10 kl 22:29 »
Jag har nyss fått hem en tupp som är vaccinerad mot både ilt och marek. Jag har dom inte hemma nu den sitter i karantän med två ovaccinerde hönor. Det borde väl inte vara någon fara för flocken om man låter dem sitta så i ca en månad innan man för ihop dom med resten av flocken. Om dom inte visar nå symptom förstås.

Jennyt

• Västergötland
SV: ILt
« Svar #1 skrivet: 28 apr-10 kl 22:44 »
NJa..... problemet är väl...... om jag förstått det hela rätt...... att när man vaccinerar djuren så gör man dem till smittbärare..... alltså, de bär på ILT- viruset och smittar även om de inte har symptom...... och det är därför du inte bör ha dem tillsammans med ovaccinerade djur....... Den tuppen du har kan alltså smitta de ovaccinerade djur du har.

Man bör ju vaccinera om en gång om året och då antar jag att vaccinet oxå är aktivt i åtmindstånde ett år........

MVH Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-10 kl 23:00 »
men om du läser noga så ser du att den vaccinerade hönan sätts i karantän med 2 ovaccinerade hönor... om dessa 2 inte uppvisar några symptom på en månad är det väl lugnt eller?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 apr-10 kl 23:21 »
Eller så har du en grupp som är resistenta mot ILT. Om de ovaccinerade hönsen inte blir sjuka menar jag. I sådana fall bör du inte sälja levande djur utan att upplysa köparen om det, för då riskerar en grupp som inte är resistenta mot ILT att bli akut sjuka med många dödsfall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bell

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-13 kl 12:17 »
Tar en gammal tråd för att få lite klarhet.

Om man med ovaccierade djur köper in ILt Vaccinerade höns hur lång tid dröjer det innan eventuell smitta syns?
Är det mer risker med att köpa ILtVaccinerade höns än oIltvacc.?

<3 Även rosen har taggar <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser