Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera en tupp?  (läst 6660 gånger)

Chicken Pox

• Södermanland
Kastrera en tupp?
« skrivet: 19 sep-13 kl 16:54 »
Jag har några funderingar:
Kan man kastrera en tupp?
Slutar han i såna fall att gala?
Kan en kastrerad tupp bo tillsammans med hönor och en fertil tupp utan att det blir slagsmål?

OM det går - har någon erfarenhet av tuppkastrering?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kastrera en tupp?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-13 kl 17:43 »
I Sverige är det inte tillåtet att kastrera tuppar, vill jag minnas att jag läst.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-13 kl 17:44 »
Tuppens testiklar sitter inuti kroppen,  en bra bit in alldeles under ryggraden.  Så det är fråga om ett operativt ingrepp. Med tanke på vad det kostar att kastrera en hund  t.ex, vilket bör vara ett avsevärt enklare ingrepp så lär det kosta en hel del.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

nuejagme

• -
« Svar #3 skrivet: 19 sep-13 kl 19:20 »
Hej.

Har också för mig att det inte är tillåtet att kastrera i Sverige, och kanske beror det i så fall på att det inte kan göras enkelt utan att riskera skada djuret...(hoppas jag inte är ute o cyklar nu) Hur som helst så görs det på andra håll i Europa där man föder upp kastrerade tuppar, men eftersom dessa ska bli extra gott kött så kan jag inte tänka mig att de, en och en, går igenom en dyr operation när det kastreras. Det jag dock misstänker är man kanske använder sig av en metod som inte är tillåten i Sverige p.g.a. etiska skäl.

Har jag rätt eller fel?? Någon som vet?
De säger att den som siktar mot stjärnorna åtminstone kan landa på taket.. Mmm... och ajj, vad ont det gör..!!! >O

Hönstokig, men alla andra djur går bra också. :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-13 kl 23:03 »
Hittade tillslut

Operativa ingrepp på fjäderfän får endast göras om det är nödvändigt av veterinärmedicinska skäl. Jordbruksverket 2011
« Senast ändrad: 03 okt-13 kl 11:19 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Chicken Pox

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-13 kl 23:15 »
Javisst ja. Det finns ju extra feta mattuppar, kapuner, som är feta pga att de är kastrerade och tydligen extra tröga och matglada. Hittade detta på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapun

Hittade också detta djurskyddsbetänkande från 2008: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Djurskydd_GV01MJU13/

"Enligt yrkande 2 bör ett förbud mot kastrering av obedövade tuppar inom EU införas. Kapun är en tupp som kastrerats, normalt vid sex till tjugo veckors ålder, för att köttet ska blir fetare och mörare. Kastreringen sker helt utan bedövning. Detta obedövade bukingrepp är förbjudet av djurskyddsskäl i Sverige och en del andra länder, men förekommer i främst Frankrike, Österrike och Italien. Köttet är tillåtet att sälja i Sverige
...
När det gäller förbud mot kastrering av obedövade tuppar inom EU regleras detta i rådets direktiv 2007/43/EG av den 28 juni 2007 om fastställande av minimiregler för skydd av slaktkycklingar (bilaga 1, punkt 12). Bestämmelserna ska vara införlivade i medlemsstaternas lagstiftning senast den 30 juni 2010. Enligt direktivet är huvudregeln att alla operativa ingrepp är förbjudna om de utförs av andra skäl än terapeutiska och diagnostiska och om de leder till att en del av kroppen som har känsel skadas eller tas bort eller att benstrukturen förändras. Medlemsstaterna får dock tillåta kastrering av kycklingar. Kastreringen får i dessa fall endast utföras av personal som genomgått särskild utbildning och under överinseende av veterinär. Utskottet har inhämtat att Sverige arbetade för att undantaget för kastrering av kycklingar inte skulle införas i direktivet, men hade inte någon framgång med detta. Mot bakgrund av det anförda avstyrker utskottet motion MJ223 (mp) yrkande 2."

Så var det med det. Om man har kunnat kastrera kycklingar utan bedövning så lär ingreppet inte vara alltför komplicerat men bör naturligtvis inte göras på obedövade djur.

(och medan jag skrev ovanstående kunde Grimla komma med ett beslut från 2011...)

Tack för alla svar! 

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 sep-13 kl 05:46 »
Jag har några funderingar:
Kan man kastrera en tupp?
Slutar han i såna fall att gala?
Kan en kastrerad tupp bo tillsammans med hönor och en fertil tupp utan att det blir slagsmål?

OM det går - har någon erfarenhet av tuppkastrering?

Varför ha en tupp. som inte är fertil? Blir ju mycket lugnare att inte ha någon tupp alls då

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 20 sep-13 kl 08:17 »
För några år sedan hittade en medlem här på forumet en blogg med beskrivning av hur man gör för att kastrera en tupp.  Det var en rad mycket obehagliga bilder (läs: djurplågeri!) följt av en nöjd kommentar, att bloggaren "endast" brukar "förlora en av tjugo".  Dvs FEM PROCENT av hans tuppar dog av sviterna efter ingreppet.  De resterande led och läkte.  Sånt tycker jag inte vi ska låna oss till.

Vad skulle det kosta att låta en veterinär göra ingreppet, om det nu behöver göras?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Chicken Pox

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 20 sep-13 kl 09:46 »
Varför ha en tupp. som inte är fertil? Blir ju mycket lugnare att inte ha någon tupp alls då

Det finns ju en och annan som t.ex. har läst Karin Neuschütz böcker om "sällskapshöns" och skaffar några kycklingar som hobby och sällskap och blir särskilt fäst vid en av dem. Som sen visar sig vara en tupp och därför kan vara svår att behålla i fertilt skick om han t.ex inte passar för (in)avel eller gal så grannarna får tuppjuck.

När jag var liten hade mina farföräldrar en sån "sällskapstupp" och tre-fyra hönor, inköpta som kycklingar. Tuppen blev allas kelgris och hela gruppen gick fri i trädgården. När vi var ute hängde han hellre med oss istället för med sina fruar. När man varit borta och kom hem igen kom han rusande för att hälsa. Tyvärr var han mycket högröstad och ihärdig i sitt galande så trots att han hölls inne nattetid och inte släpptes ut förrän vid 9-tiden på morgonen (10 under helger) började grannarna klaga. De var tvungna att ge bort honom och med honom försvann deras hönsintresse också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser