Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hämta kycklingar!  (läst 1361 gånger)

Crappy

• Norrbotten
Hämta kycklingar!
« skrivet: 18 mar-07 kl 09:15 »
Nu skall jag åka och hämta kycklingar. De är ca 1 vecka maskinkläckta. Tanken är att de skall få bo i källaren med en lampa. Alla tips är välkomna :)

Skytten

• Skåne
Re:Hämta kycklingar!
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 09:42 »
Grattis det är väldigt trevligt att ha kycklingar, är det första gången, så finns det nog någon i din närhet som haft nöjet att hålla kycklinar som du kan fråga. Annar ställ dem här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 09:50 »
Nu skall jag åka och hämta kycklingar. De är ca 1 vecka maskinkläckta. Tanken är att de skall få bo i källaren med en lampa. Alla tips är välkomna :)
Aha.. du gav upp iden att ha höns som värper i sommar ser jag  :)
Lycka till med kycklingarna (vilken ras blev det förresten ? )
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Crappy

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 18 mar-07 kl 15:23 »
Japp de kommer troligtvis inte att värpa förren i aug-sep men jag överlever.  Planen är att kanske sätta in två gammla hönor (hybrider) som värper :)

Det blev efter många om och men blandning mellan Orpington/Plymouth Rock. Min förhoppning är att det i framtiden skall gå att slakta övertaliga tuppar etc. Har haft Åsbohöns men de hade tyvärr väldigt liten slaktkropp, även hybrider men de stakarna var ju bara skinn och ben. Tror i alla fall att jag hittat rätt denna gång. Eftersom jag saknar intresse av utsällning eller uppfödning ser jag inte korsningar som något problem. Dessutom har både Orpington och Plymouth rock de egenskaper jag söker dvs bra kombiraser. Kycklingarna är i alla fall himmla söta och väldigt nyfikna. Håller tummarna att det är en någolunda jämn könsfördelning.

I sommras förälskade jag mig dock i Mara. Det var extremt ståtligt att se tuppen glida fram med sina två damer.  Det är mäktigt att se en sådan stor ståtlighet. Skall bara ha Mara någon gång i mitt liv.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 18:54 »
Hmmm.... mener du Maraner?  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 19:16 »
Visst menar jag maraner :-[

De är i alla fall väldigt stiliga  ;)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 19:19 »
De er kjempe flotte!
De fåes i flere farger.
Jeg har fått hjem svarthala og hvetefarga. De er kjempe flotte!!
Jeg venter med spenning til høsten da de skal begynne å verpe, mørke, sjokolade fargede egg  ;D
De er mest vanlige å gjøkfarget, men de som heter svart kobberfarget er de som har annlegg til å legge de mørkeste eggene. De er også stiligere syntes jeg....  
Lykke til med dine små  dunballer....  :D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser