Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De nyser?!  (läst 1241 gånger)

Teo!

• Uppland
De nyser?!
« skrivet: 18 okt-13 kl 17:44 »
Hej!

Jag köpte i våras en höna och när jag kom hem så upptäckte jag att hon nös. Sedan dess har det hållit på de smittar varandra speciellt ungfåglar. det går över på några dagar men sedan kommer det tillbaka hos någon annan. hade en som var så dålig så jag trodde det skulle sluta illa men dagen efter var det helt borta. (Den nös oavbrutligt med ca 10 sek mellanrum och där i mellan rosslade den jätte mkt).

Vad är det för mystisk sjukdom?? Är det något att vara orolig för?

Tacksam för svar //Teo

Ps. de ser helt friska ut i övrigt.
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

Xoot

• Gäst
SV: De nyser?!
« Svar #1 skrivet: 18 okt-13 kl 18:07 »
Prova med multivitamin(finnes på ex. lantmännen) och en värmekälla. :)
Är ju inget som kan drabba negativt och kanske hjälper det.

Är det bara någon enstaka nysare så hade jag isolerat dessa och överdoserat multivitamin.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-13 kl 20:48 »
Du kan rådfråga SVA:s fjäderfävetrinärer, om dina nysande höns, och be dom om råd om hur ni ska gå vidare. Vetrinärerna på SVA, är jättetrevliga, kunniga  och hjälpsamma.. De har precis hjälpt mig med mina nysande höns, vi såg via blodprov och obduktion , att de hade IB. (Infektiös bronkitvirus). Det smittade ochså runt, överallt. Det var förskyldningssymtom, de flesta var pigga och matglada. Ingen dog. (de värper ochså sämre). Hoppas du får svar och hjälp, vad som är fel på dina höns!!
Maila sva = sva@sva.se  eller gå till http://www.sva.se där hittar du telefonnummer under kontakt. Lycka till!!

Teo!

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-13 kl 11:43 »
Okey, tack för svar! har precis skrivit ett mail till SVA som jag ska skicka snart.
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 okt-13 kl 12:24 »
Vad bra!! Hoppas du får hjälp och diagnos!!!  ;D Mina nyser än, :-\ men nu vet jag iallafall VARFÖR de nyser.. :)

Viickiss

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-13 kl 20:39 »
Kan man maila sva ? på vilken adress isf ? :)
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Daggkåpa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 nov-13 kl 20:47 »
Kan man maila sva ? på vilken adress isf ? :)
sva@sva.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser