Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orolig för ungget... tacksam för liknande erfarenheter och tips!  (läst 2372 gånger)

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
Hej hej!

Jag har gått och varit orolig sedan igår och nu tänkte jag söka mig lite tips och lugnande stöd?!
Jag har en ungget som är född 19 april i år och hon förmodas vara dräktig då hon blivit rund och stått och vilat mycket på lite på sidan av de andra. Hon går med sin mamma och med en bock som är några dagar yngre än henne.
Igår när jag gick ut så var hon blöt och kladdig i svansen av gul/brunt klet som både vad i torkade klumpar och blött. Rosa och svullen vulva och bocken var som tokig och gick utmed henne och räckte ut tungspetsen och nickade snabbt och kort med huvudet.
Hon har dessutom kissat mycket senaste tiden vilket även hennes mamma har gjort. Hon har ingen feber (jämnt 38,8 hela natten och idag)
Idag är vulvan inte svullen och jag har sett att vitt klet har kommit nu på kvällen.

Men om hon nu brunstar som det verkar?! måste väl den mest troligt döda killingen komma ut? Vad ska jag vara uppmärksam på?
Var beredd att ringa till veterinär idag då jag trodde hon skulle bli sämre eller nåt men hon e pigg och äter... Någon som varit med om liknande?

Vet att jag kanske oroar mig helt i onödan men jag är en "hönsmamma" lika mycket över djuren som jag är över mina barn...
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

macker

• Skåne
Hon kan vara nära att killa så håll undan bocken om han störig.

Rohlena

• Västerbotten
Okej så detta kan alltså också vara en liten historia med ett glatt slut :)
Kul att veta! Då hoppas jag på det.

Då tar jag och ställer bocken i en box så kan dom ju se varandra och höra varandra men han kan inte komma åt henne :)
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

macker

• Skåne
Om man räknar bakåt så har hon ju isåfall varit väldigt ung när hon blev betäckt men det är ju ingen omöjlighet.  Eller så var hon brunstig vid detta tillfället och grundligt påsatt, så att säga,  o:) Du får hålla koll på henne och se vad som händer.

Rohlena

• Västerbotten
Ja det är därför jag blir så fundersam... Det borde inte vara dags nu...Men jag får helt enkelt se vad som händer :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Om hon är för liten för att föda, så kan det gå riktigt tokigt, och när hon väl har fostret halvvägs ute så har du ingen tid kvar alls.  (Till nästa gång kommer du förmodligen att ha stenkoll på betäckningsdatum!)

Om det är förlossning på gång, så kan bocken luras att tro att det är brunst.  Det är delvis samma hormoner som frigörs, så till och med han kan ta miste.  Men ska hon föda, även om det är helt normalt, så måste hon förstås få vara i fred. Det är ett jättestort jobb, jue!

Men det bästa scenariot är väl, att hon redan har kastat, och att det är brunst nu.  Hoppas att hon i så fall hinner växa själv innan det är dags att försöka få ut ett kranium av ben igenom en ring av ben.

*håller tummar och tår för din lilla get*

Redigering:  Stavfel
« Senast ändrad: 11 dec-13 kl 18:06 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vindur

• Dalarna
Mmmm, blir lite fundersam när jag läser att du har haft ungbocken och unggeten tillsammans. Ungbock och ungget är en dålig kombination då en get bör få killing som absolut tidigast när den är ett år gammal samtidigt som bocken kan bli könsmogen redan vid cirka tre månaders ålder. Jag hoppas därför att du har försökt med någon form av preventiv metod för att undvika betäckning.

Själv har jag löst det så här:
Eftersom att jag har så få getter och har velat hålla dem i en grupp så har jag under ett par års tid löst denna situation genom att sy upp ett antal tighta "simdräkter" till ungbocken. Dräkten har förstås hål där bak så att pluttarna hamnar utanför. Däremot får pinket rinna genom dräkten. Jag har löst det genom att ungbocken nattetid stängs in i sin kätte så att han slipper dräkten under natten och pälsen då kan torka upp. Varje dag har han dessutom fått ny dräkt och de smutsiga tvättar jag allteftersom. Pälsen på magen blir pissig men ändå tycker jag hyfsat torr in på huden. Trots det har jag valt att inte använda denna metod vid kyligt väder för att minimera eventuell risk för problem med urinvägarna eller liknande.

Denna metod känns säkrare än att klä bocken med ett förkläde. Eller har jag fel?

Någon som har en bättre metod förutom den uppenbara att hålla isär dem i olika hagar/kättar?

SussiloII

• Småland
Som preventivmetod är nog "simdräkterna" säkrare än traditionella förkläden, men det låter väldigt arbetskrävande! Inte helt kul heller att bocken ska gå med blöt mage hela dagen, men du har kanske hittat en rutin som funkar hos dig :).

Vindur

• Dalarna
Arbetskrävande? - Tja, allting är relativt. 1 min påklädning på morgonen och 1 min avklädning på kvällen och ett par maskintvättar i veckan känns inte så arbetskrävande med tanke på all tid och jobb man lägger ned på dem i övrigt. Min sambo har gott om gammalt stretchtyg liggande till ingen nytta och för en som är van så tar det inte så lång tid att sy ihop till en dräkt.

Jag har testat detta på två bockar nu och det verkar inte ha bekommit någon av dem på något sätt vad jag har kunnat se. När det gäller blöt på magen så är jag inte säker på om de blev blöta inpå bara magen. Tro mig jag har försökt att titta på det många gånger men är fortfarande inte säker på om de blev det eller ej. Oavsett vilket, för att om inte annat undvika att pälsen blir pissig, tänker jag i alla fall nästa gång det blir aktuellt testa att sy dit nättyg på magen som inte suger upp vätska på samma sätt som stretchtyget.

Ingen som har någon bättre metod?   

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Jag skiljer bockar och getter åt ;) . I sommar har bockarna t o m fått beta i en grannby. Sånt kan förstås vara svårt för den som har en expansiv storbonde som suger upp all mark i närheten, men för oss andra, där läget för jordbruket är lagom dåligt, brukar betesmark vara lätt att få tag på.

Rohlena, tycker det verkar av din beskrivning som om unggeten precis brunstat. Att hon tidigare varit rund om magen kan tyda på dräktighet, men oxå att hon äter mycket och gott grovfoder. Var hon rund i uppekanten eller nerekanten av magen? En 7-8 månadersget blir knappast fet (det är förbehållet äldre, sura getmadamer).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rohlena

• Västerbotten
Hej allihopa och tack för alla svar!

Att jag haft alla tillsammans är för att de är genbanksanslutna och jag hade hennes kastrerade bror som jag tänkt hon skulle dela hägn med närmare hösten och brunst men då han blev såld så ville jag inte hålla henne ensam.
Hon var tidigare rundare upptill men nu har magen som sjungit ner... Ringt veterinären några gånger och hon har fortfarande ingen feber, äter gör hon och hon är pigg... Veterinären tror att hon kastat och det kan hon mycket väl gjort då dörren stått på vid gavel nu då dagarna varit varma iaf på fm. Har inte luskammat hägnet efter något som kommit ut men flytningarna verkar ha avtagit nu men dock ligger hon ner både på morgoen och kvällen då jag kommer ut, har hon gjort senaste 3 dagarna... hon reser sig först när jag ger mat eller om jag ber henne ställa sig. Har ringt och lämnat meddelande på distriktsveterinärernas telefonsvarare och vill höra vad de säger imorgon när de lyssnat av den.
Är fortfarande orolig och vill åka in med henne och göra en undersökning så det verkligen kommit ut något...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Tack för uppdateringen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rohlena

• Västerbotten
Hej allihopa igen...

Nu har flytningarna slutat före den bokade tiden hos veterinären, men feberkontrollen fortsätter och vi står beredda fortfarande om något skulle förändras åt något håll.
Nytt besök hos veterinären kommer eventuellt bli av efter nyår bara för att matte som sagt är orolig i onödan ganska ofta :)

Ha en god jul och ett gott nytt år allihopa!
 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser