Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg med köttbit inuti  (läst 16623 gånger)

Stora bocken Bruse

Ägg med köttbit inuti
« skrivet: 20 okt-08 kl 19:25 »
Var nyss ute i hönshuset och vittjade redena..
Där hittade vi detta!! :o Vi har aldrig sett något liknande..
Trodde det var en enorm bajshög men då lär jag börja se över utfodringen  ;D

"Grejen" som är rosa till färgen är ca 4-5cm lång och 2cm bred. Den är hård när man trycker på den fast den ser ut att vara slemmig och mjuk.. Bredvid denna grej liksom fastsatt på den är det nånting genomskinligt gegg som ser ut som hårgel och sedan är det en bajskorv.. På bilden är det lite hö på den..

Riktigt vidrigt.. Är det någon som sett detta förut? Vad är det för nånting? En Alien?  ;D
« Senast ändrad: 28 okt-08 kl 22:18 av Stora bocken Bruse »

Herrarna i hagen

• Naturnära upplevelser för hbt-personer.
    • Herrarna i Hagen
SV: Ägg med köttbit inuti
« Svar #1 skrivet: 29 mar-09 kl 11:49 »
En av mina lhoman lade ett ägg med ett svagt skal så det gick sönder när hon hoppade ur redet och till min förskräkelse så var där en alien i ägget.
Storleken på denna sak var ca 2,5-3 cm lång. Den ligger här på ett Kesolock.

Någon som vet vad det är?

Mvh / Nicklas

Glada hbt:are på landet.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 29 mar-09 kl 23:29 »
Usch, den ser verkligen läskig ut... Jag fick något konstigt i ett ägg en gång också, fast den var mindre och vitaktigt,  klump i som kändes och såg ut som kokt kycklingkött ungefär,kanske en centimeter bred, tre cm lång eller något.
Jag har för mig att någon annan här fick något i ett ägg för ett tag sedan också?
Jag tror det ÄR en alien! Vi har alltid trott att de kommer med rymdskepp, men de kommer med hönsägg...
« Senast ändrad: 14 dec-13 kl 10:40 av Sirpa »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 16:21 »
Testade du att skära i det?  ???
Isf, hur såg det ut inuti?
Var det hårt/mjukt?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #4 skrivet: 03 apr-09 kl 21:35 »
Nej fy fan! Inte det!

Så fort jag hade fotat det så slänga jag det i pannan(har kökspanna)

Men jag kanske skulle ha gjort det.
Det var ju en del av den där saken som var gul, och den var nästan som fett i konsisten eller vad man ska säga.
Den rödare delen var som en njure..TYP....

Mycket olustigt att få en sådan grejj i äggen men det har ju iofs bara hänt en gång men en gång för mycket tycker jag.

/N

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-09 kl 03:25 »
Kan det vara vara en typ sån här ??

They are thought to be what's left of some tissue that has been sloughed off during or shortly after the yolk was released into the oviduct.
The most likely explanation is that the meat spot is a piece of the follicle that once held a yolk. Sometimes a bit tears off.

Another possibility is that a follicle that is no longer functional breaks down and 'falls off' from the ovary.
It varies with the strain of bird, increases with the age of bird and may be higher in brown eggs.

Detta tros vara det som är kvar av vissa vävnader som har stötts bort under eller strax efter att gulan släpptes i äggledaren.
Den troligaste förklaringen är att "köttbiten" är en del av follikeln som en gång höll äggulan. Ibland ramlar en bit av.
En annan möjlighet är att en follikel som inte längre är funktionell, bryts ner och "faller av" från äggstockarna.

Vanligheten varierar beroende på om fågeln har arvsanlagen, ökar med åldern och är vanligast bland brunvärpare
.
« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 16:20 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #6 skrivet: 04 apr-09 kl 18:11 »
Grimla! Tack !

Det var den mest välköpta förklaringen som jag kan  ta.. det börjar närma sig..

Men............ jag vet ju inte! Men det tar jag och köper det inlägg du hade  gjort så nu lägger jag det åt sidan och går vidare.. nästa gång så ska jag skära i det åxå får att se vad det egenligen är och inte bara slänga det i pannan.

/ N

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #7 skrivet: 15 apr-10 kl 09:50 »
 Jag hittade ett trasigt skinnägg i redet, när jag skulle ta ut det var det ingen gula utan en gråklump (lika stor som gulan) jag försökte att dela den men den var seg som ett segt skinn. Inuti var det som lite hård blodpudding. Vad var det? ??? ???
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

söräng

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-11 kl 16:31 »

Hej! Är det någon som vet vad det här är???!!
Det låg i ett värprede, ser ut och känns som en bit kokt kyckling(kött) och är stor som en valnöt ungefär. Det är alltså något köttigt och måste ha kommit ur en höna. Kan det vara en tumör? Jättemärkligt. Har ej klarat att skära itu på den då jag blev lite kräkfärdig  :-\ så jag vet inte hur den ser ut inuti. Inget blod i redet, den bara låg där...
Hönorna verkar pigga och friska som vanligt, men man blir ju lite orolig (och nyfiken!). Vore tacksam för svar och idéer på vad det skulle kunna vara!
Bor i torp på Mörkö med man, en Vit Herdehund och 14 Åsbohöns :-)

söräng

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-11 kl 16:33 »
Här kommer en bild!
« Senast ändrad: 07 mar-11 kl 16:41 av söräng »

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #10 skrivet: 07 mar-11 kl 19:13 »
En tumör kan jag med största sannolikhet säga att det inte är. Tumörer kräver massor med energi, så då skulle hönan förmodligen förblödigt, samt att jag inte ser några blodkärl eller levrat blod.

Tycker mig skönja en viss äggform, så skulle detta kunna vara ett rejält deformerat ägg?

Nu kan jag ju inget om höns, håller mig till sköldisar, så spånar lite. Ett ägg som vuxit fast i äggledaren och som lossnat?

Snälla, fram med skalpellen, är vansinnigt nyfiken över hur det ser ut inuti.

Torry

« Svar #11 skrivet: 07 mar-11 kl 20:00 »
Sökte på alien och hittade två trådar om såna här konstiga saker.
Grimla skrev det här bra svaret i en av trådarna:

Kan det vara vara en typ sån här ??

They are thought to be what's left of some tissue that has been sloughed off during or shortly after the yolk was released into the oviduct.
The most likely explanation is that the meat spot is a piece of the follicle that once held a yolk. Sometimes a bit tears off.

Another possibility is that a follicle that is no longer functional breaks down and 'falls off' from the ovary.
It varies with the strain of bird, increases with the age of bird and may be higher in brown eggs.

Detta tros vara det som är kvar av vissa vävnader som har stötts bort under eller strax efter att gulan släpptes i äggledaren.
Den troligaste förklaringen är att "köttbiten" är en del av follikeln som en gång höll äggulan. Ibland ramlar en bit av.
En annan möjlighet är att en follikel som inte längre är funktionell, bryts ner och "faller av" från äggstockarna.

Vanligheten varierar beroende på om fågeln har arvsanlagen, ökar med åldern och är vanligast bland brunvärpare.

//Torry

söräng

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-11 kl 20:29 »
Tack Torry!
Läskigt med tanke på hur stor den är (som ett plommon ungefär) men det låter som det kan stämma. Brunvärpare har vi ju, åldrarna vet jag inte då vi tagit över många av dom från en kompis som i sin tur tagit över dom...  Men det viktigaste är ju att pullorna inte mår dåligt! Ingen visar tecken på det vilket även det tyder på att det kan vara det du skrev om. Nu hoppas jag bara att det var första och sista gången jag hittar något liknande... URK!
Och för er som är likna nyfikna som jag... Jag SKA dela den och titta och fota och posta fotot. Måste bara samla mod först  :-[  ::)

Isa brun

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 14:10 »
Behöver hjälp! I morse när jag öppnade mitt nykokta ägg. Hittade jag
en larv/mask och något som såg ut som en liten blåaktig lite klump! :o
Gissa hur det kändes! Blääää...
Har tittat på nätet men kan bara hitta spolmask och springmask.
Den var ca 1 cm lång och lite knubbig. Vad kan det vara och vad ska
jag göra??? Hönan ser annars pigg ut, äter och sprätter som vanligt.

Tacksam för råd!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 08 jan-12 kl 14:55 »
Det kan inte vara någon vävnad från hönan som följt med? Fast ovanligt stor? Tror någon annan för ett par år sedan var med om liknande. Själv har man endast fått puttesmå bitar i någon enstaka gång o ibland kan det vara blodprick i vitan men har även råkat ut för massa blod i något ägg (inte foster).
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 09 jan-12 kl 12:40 »
Men masken på bilden är ovan ser ju inte ut som en vanlig spolmask.  :-\ Den ser knubbig och kort ut. Typ som något man skulle kunna hitta bland ruttnande saker.  :-X

Men jag undrar. På bilden ovan, vad är det för något som ligger till höger om den larvliknande saken? Det kan inte vara så att det är någon form av vävnad från hönan som släppt och kapslats in i ägget ändå?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 09 jan-12 kl 13:15 »
"Köttbitar" i ägg har vi skrivit om förut på forumet

Det är bitar av hönans follikel som hamnat i ägget:
1.Detta tros vara det som är kvar av vissa vävnader som har stötts bort under eller strax efter att gulan släpptes i äggledaren.
"köttbiten" är en del av follikeln som en gång höll äggulan. Ibland ramlar en bit av.

2.En annan möjlighet är att en follikel som inte längre är funktionell, bryts ner och "faller av" från äggstockarna.

Vanligheten varierar beroende på om fågeln har arvsanlagen, ökar med åldern och är vanligast bland brunvärpare.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 jan-12 kl 15:33 »
Tror som Grimla att det inte är mask utan en liten "bit av hönan".

Isa brun

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 09 maj-12 kl 06:17 »
Alla ni som trodde att det var en del av hönan, ni hade rätt! ;D Gudskelov får man väl säga. Ringde aldrig SVA utan avvaktade, knäckte varje ägg som skulle användas och inspekterade mycket noga! ;). När jag börjat titta lite extra noga på äggen så förstod jag att det finns lite blod (vävnad) i nästan alla ägg, men mer eller mindre. Det var troligtvis en del av ägget, det kan inte vara någon befruktning eftersom jag inte har någon tupp. Jag hade några unga hönor så det kan ha varit ett ägg från nån av dem. Ingen mask var det i allafall! ;D

henrietta70

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 16 jan-14 kl 18:30 »
Snälla, fram med skalpellen, är vansinnigt nyfiken över hur det ser ut inuti.

Orsaken i den här hönans fall var äggledarinflammation som läkte ut den här gången med min hjälp men knappt ett år senare när det kom tillbaka fick hon somna in.
Så här ser det ut:

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser