Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina ölandshöns har ruggat i två månader, inte ett ägg har jag fått!  (läst 1824 gånger)

mikael.falthammar

• Västergötland
Mina ölandshöns började rugga i vanlig ordning för drygt två månader sedan, om inte längre, och är nu fina i sina nya fjäderdräkter, men de har inte börjat värpa igen. Varför? Är det någon som varit med om något liknande? De är drygt 1,5 år gamla.

Jag tog en av våra två tuppar av daga i samband med att ruggningen startade, och funderar på om det satt ett socialt ärr i hönsen som hindrar dem från att värpa.... för avancerad teori?

All hjälp tages tacksamt emot!

rosita51

• Skåne
Om jag har förstått det rätt, så är det vanligt. Här har vi inte heller fått ett enda ägg på drygt en månad. Fast det kanske beror på vilken sorts höns man har... vi har skånsk blomme.

Vi har 2 unghönor som förhoppningsvis ska börja värpa snart, så kanske vi får några ägg snart...
MVH Rosita zon 1

Xoot

• Gäst
Det är i princip mitt i vintern och då är det sällsynt med ägg även om en del lägger ägg vintertid ändå.
Foder, vatten, värme, belysning, ny miljö, ruggning, ålder och årstid spelar in. Höns är riktiga vanedjur. :)

Men med lite tålamod, rätt foder och belysning så bör du få lite ägg även i vinter kan man tycka. :)
Fördelen med ungdjur kläckta tidigt på året är att där kan man förvänta sig ägg under vintern.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Våra Åsbohöns lägger knappt några ägg alls efter att de ruggat klart på hösten. Vi har ingen extrabelysning i hönshuset. När dagarna börjar bli ljusare efter årsskiftet brukar de börja värpa igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

JSRosen

• Blekinge
Ha för mig att just Lantraser är mer "årstidskopplade" än vad hybrider är så det är nog bara at väja sig vid att det är snålt med ägg. Vill minnas att mina blommehöns tillsammans med dvärg och orpington som jag hade värpte väldigt sparsamt ner vintern. Däremot mina bruna Lohmann värpte året runt, dock något sämre under vintern.
Kan ju vara en idé att ha ett par sådana i flocken för att säkra upp tillgången på ägg under vintern.

Med vänlig hälsning Jokke

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
Mina ölandshöns började rugga i vanlig ordning för drygt två månader sedan, om inte längre, och är nu fina i sina nya fjäderdräkter, men de har inte börjat värpa igen. Varför? Är det någon som varit med om något liknande? De är drygt 1,5 år gamla.

Jag tog en av våra två tuppar av daga i samband med att ruggningen startade, och funderar på om det satt ett socialt ärr i hönsen som hindrar dem från att värpa.... för avancerad teori?

All hjälp tages tacksamt emot!

Det är normalt, de brukar rugga ca 2 månader och inte lägga några ägg då. Våra leghorn har precis börjat lägga ägg igen, fast det tog ytterligare lite mer tid trots att ruggningen varit klar sedan länge.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

gotthard

Hej!

Våra Ölandshöns slutar lägga ägg i augusti/september och börjar först i januari-februari någon gång.... Nästan halva året utan ägg alltså!

Ha det gott!

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser