Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Identifiera rasen och betäckningstips  (läst 1352 gånger)

Maria på Fiskjagården

• Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
Identifiera rasen och betäckningstips
« skrivet: 27 dec-13 kl 16:54 »
Hej på er härliga människor!

Jag skulle vilja ha hjälp att identifiera rasen på dessa sköningar.
Sen skulle jag vilja ha lite goda råd när det gäller betäckning. Jag har inga ambitioner att skaffa en bock utan tänkte försöka låna en. Hur sammanför man dem bäst, med så lite trassel som möjligt? Kan man bara "slänga in" honom till dem och hålla tummarna, eller bör man ha nån sorts försiktighetsprincip? Kan man pejla av deras brunst på samma sätt som med tex kossor, dvs "slemprov"?
Söker och finner och vimsar runt en del...

SussiloII

• Småland
SV: Identifiera rasen och betäckningstips
« Svar #1 skrivet: 28 dec-13 kl 10:09 »
Hej Maria!

Hur gamla är getterna när bilden togs? Brunst brukar getterna visa genom att vispa på svansarna och bräka mer än vanligt, ibland rider de på varandra, ibland ser man litet slem från könsöppningen. Man ska vara litet försiktig innan man släpper in en främmande bock till getterna, speciellt om han är ung och oerfaren. Men när du väl presenterat honom för dem så är han den som snabbast upptäcker brunst  ;). Läs nedanstående:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=162567.msg1535474#msg1535474

macker

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 dec-13 kl 12:38 »
Vilka sötnosar   :) och vilka fina klockor dom har bägge två. Kan dom komma från en mjölkbesättning?

Maria på Fiskjagården

• Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 28 dec-13 kl 19:09 »
De är ganska små på bilden. Kanske bara cirka 4 månader. De är nu cirka 8 månader. Helt gudomligt härliga är de.

Jag ska se till att de blir presenterade för eventuella bockar på ett ordentligt sätt innan han ska börja kela med dem. =)
Söker och finner och vimsar runt en del...

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 dec-13 kl 23:06 »
Vad är mankhöjden nu vid 8 mån ålder? Jag gissar att de är av svensk lantras, speciellt om de kommer från en mjölkgård :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser