Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vanligt med löss o kvalster?  (läst 2078 gånger)

Photoniq

• Norrbotten
Hur vanligt med löss o kvalster?
« skrivet: 01 mar-13 kl 08:13 »
Hur vanligt är det egentligen med alla dessa kvalster och loppor som kan drabba höns (och dess ägare.. :-X). Blir ju nästan avskräckt när man läser alla skräckhistorier. Låter nästan som att hönsen måste bo i ett hönshus utan minsta skrymsle eller vrå, helst en bubbla  :P

Johanneke

• Östergötland
    • lovsbergstradgard
SV: Hur vanligt med löss o kvalster?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-13 kl 08:35 »
Jag har drabbats en gång för några år sedan av kvalster. Efter det så använder jag torv med Stalosan som strö och hönsen får en delad vitlöksklyfta i vattnet. Varje vår flyttar hönsen ut till sina "sommarstugor", stallet rengörs och får stå tomt ca ett halvår. Har inte sett till någon ohyra sedan dess.

Photoniq

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 01 mar-13 kl 08:56 »
Jag har drabbats en gång för några år sedan av kvalster. Efter det så använder jag torv med Stalosan som strö och hönsen får en delad vitlöksklyfta i vattnet. Varje vår flyttar hönsen ut till sina "sommarstugor", stallet rengörs och får stå tomt ca ett halvår. Har inte sett till någon ohyra sedan dess.

Okej, vad gör vitlöksklyftan för nytta? :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-13 kl 09:24 »
Stalosan dödar INTE loppor, löss o kvalster.

Stalosan minskar "tillväxten av bakterier, svamp, virus, coccidier samt eliminerar antalet spolmaskägg".
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 01 mar-13 kl 09:31 »
Höns får ohyra från vilda fåglar. Det finns i naturen. Men friska höns som har bra levnadsförhållanden  får väldigt sällan problem med ohyra och därmed märker sällan djurägaren att det finns ohyra  ;) Naturligtvis kan det bli problem även i den välskötta hönsflocken med goda levnadsförhållanden men det å andra sidan är inte vanligt även om man som hönsägara får räkna med att man förmodligen drabbas någon gång.

De som är jobbigast om man råkar ut för är röda hönskvalster och det är just med tanke på det som man bör ha så lite sprickor och gömställen som möjligt i sitt hönshus.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Johanneke

• Östergötland
    • lovsbergstradgard
« Svar #5 skrivet: 01 mar-13 kl 09:50 »
Vitlök används även till hästar för att hålla insekter borta. Om det verkligen funkar det vet jag inte, men jag har ingen lust att chansa och hönorna verkar inte må dåligt av det.
Jag vet att Stalosan inte dödar ohyra. 

Hannaz

• Skåne

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser