Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knall och fall-döda hönor  (läst 10610 gånger)

pindel

• Småland
Knall och fall-döda hönor
« skrivet: 20 jan-14 kl 18:26 »
Tänkte höra om någon har en idé om detta.
I somras tog jag över tio hönor, fem från ett (krav-) hönseri i trakten och fem från en bekant. Kravhönorna (vit lohman) var runt ett år och de andra (blandad kompott, en brun lohman, två okänd ras, bruna med svart krage och två orpington) hade förra ägaren ingen aning om ålder på. De fick en orpingtontupp och alla har verkat glada och pigga.

I höstas dog en av kravhönorna. Låg död i hönsgården, inga tecken på skada eller sjukdom. Det har hänt förut när vi fått hönor från hönseriet att någon liksom inte klarar omställningen, så jag tänkte inte så mycket på det.

I december låg en av de bruna med svart krage död på samma sätt. Inga yttre skador, hade verkat pigg fram till dess. Hm. Nu börjar man fundera. Men de har inte värpt sedan jag fick dem, och kanske var hon bara gammal?

Och så igår dog den andra bruna med svarta kragen. Precis likadant. Verkat pigg men inte värpt sedan jag fick henne. Låg död i hönshuset. Inte mager, inget blod. Hon såg lite "skavd" ut på benen upptäckte jag, kanske hade de andra pickat på henne efter att hon dött? Inget blod eller så.

Det här är ett mysterium. Hönorna har det rent och fint, plusgrader (bor i egen del av ladugården), har friskt vatten, äter vetekorn, allfoder och lite grönsaksrester samt grovfoder. Just nu får de inte gå ut pga kyla och att vi har haft räv framme, men de har det rymligt (ca 15 kvadrat på 11 eller nu 8 djur) med fönster och lampa.

Vi har haft höns till och från i 15 år, och visst händer det att någon dör sådär knall och fall, men tre på ett halvår? Känns knepigt. Några teorier?

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Knall och fall-döda hönor
« Svar #1 skrivet: 20 jan-14 kl 18:45 »
Jag antar att du kontrolerat(disikerat) krävan för att se vad den döda hönan ätit. Det kan var ett tipps; att titta på krävorna på sina fåglar, att dom är välfyllda var kväll, för det ska dom vara, då har dom ätit ordentligt. För övrigt har jag ingen aning varför dom dör.
kretslopp

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-14 kl 04:36 »
Vad tråkigt att dina höns inte mår bra och att flera har dött, på kort tid.. :-\ Mitt råd blir till dig, att prata med SVA:s fjäderfävetrinärer. Eftersom flera har dött , så räknas det troligen som ett besättningsproblem, och då får du obduktionerna/obduktionen gratis, du behöver bara betala för frakten. Har du kvar den höna som dog igår?.
Det är bättre att veta, vad som händer och vad som är fel, än att gå och undra och fundera, även fast svaret sedan INTE är så kul..(tycker jag själv) Hoppas det ordnar upp sig !!
www.sva.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 25 jan-14 kl 10:35 »
Visst är 3 av 11 mycket men samtidigt så ha de dött med rätt lång tid i mellan vilket talar mot smittsam sjukdom. Två av dem  som  dött var okänd ålder på och hade ej värpt.  Min spontana tanke är att de har haft äggledareinflamation. Höns mörkar gärna smärta sjukdom och många gånger när man upplever att det dött knall och fall så har det haft problem länge utan att man märkt något.  Utan att obducera djur kan man naturligtvis bara spekulera men då du upplever att dina övriga höns är pigga och friska skulle jag säga att  dödsfallen förmodligen är mer en olycklig slump än ett tecken på något problem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pindel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-14 kl 15:12 »
Tack för era svar!
Nej jag har inte sparat den döda hönan, och jag tänkte inte på att obducera henne heller. Händer det igen ska jag kontakta SVA! Hade faktiskt inte en tanke på att man kunde det. Håller örnkoll på det resterande hönorna nu, men de ser lika pigga ut som förut.

Mina orpingtons (kom från samma ställe som de två bruna som dött) ser alerta ut och äter bra, men de har inte heller värpt sedan jag fick dem. Okänd ålder på dem med. Bör jag kolla upp dem på något sätt? Har tidigare haft kindahöns och de värper ju inte under vintern, så därför har jag inte tänkt så mycket på det.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 30 jan-14 kl 18:01 »
Håller nog med Azzo-Lina. Ibland hittar man en död höna utan att man vet anledningen, ibland flera stycken under en kort period. Det är inte konstigare än att människor dör i olika åldrar och av olika anledningar. Men om Du är orolig och vill  vara helt säker är det ju obduktion som gäller.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jan-14 kl 19:42 »
Ingen av hönsen har värpt sedan du tog över dom? Varken lohmanhönsen på 1 år eller "den blandade kompotten"?.Inga ägg alls på ett halv år?.Ger du dom värpfoder?
Utan provtagning och obduktion, går det bara att spekulera..
Jag skulle säga, att det kan vara smitta ändå, även fast djuren dör med längre mellanrum..
Men samtidigt skriver du att du upplever att djuren verkar må bra, att du inga konstiga symtom eller annat, har upplevt..Allt kanske bara beror på olyckliga omständigheter..Förhoppningsvis händer inget mer..Mitt tips blir, att ochså ge dom värpfoder (du skrev inte att du gjorde det i inlägget) och se vad som händer, om du får igång dom..Egentligen är de inte så konstigt att höns inte värper på vintern, det är isåfall mer konstigt att de inte värper under sommaren.. :-\

pindel

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 feb-14 kl 09:04 »
Nu har det hänt igen!
En lohman låg död i redet i helgen! Vi la henne i frysen och jag har kontaktat SVA men inte fått svar ännu.  :(

För att förtydliga: Vi får två-tre ägg per dag. Vita, så jag antar det är lohmanhönorna som värper. Nu har vi alltså tre vita och en brun lohman (som har värpt någon enstaka gång) och två gula orpingtons kvar. De får allfoder och hel vete. Sedan de började dö såhär törs jag inte ge grönsaker eller någonting "utifrån", men det kanske är dumt.

Just nu är det jättetråkigt att gå till hönshuset. Förväntar mig nya döingar varje dag.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-14 kl 10:34 »
Hu va tråkigt med dina fåglar.
Avocado, lök och banan är det jag läst dom inte ska äta, annars äter dom väl det mesta med god apit?
Hoppas du får ett bra svar från SVA och jag hoppas du delar med dig av det.
Kramar
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 feb-14 kl 07:44 »
Så tråkigt att läsa, att dödsfallen fortsätter.. :-\ Jag har inga tips att ge..mer än det du nu har gjort, kontaktat SVA..Hoppas du snart hör utav dom, och att de kan hjälpa dig..!!!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 05 feb-14 kl 08:03 »
Ursäkta att jag lämnar ämnet. Varför ska dom inte äta banan? mina älskar banan och får en hel del ibland :-\

Hoppas du får svar på varför dina hönor inte verkar må bra. det är så tråkigt och man blir ju orolig för att man gjort något fel eller missat något när de dör.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Ingelavw

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-14 kl 14:40 »
Det är nåt jag fått lära mej... kan va fel.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-14 kl 15:56 »
Googla lite snabbt. kan det vara så att det är bananskal de inte ska ha för att de är så besprutade.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Ingelavw

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-14 kl 16:49 »
Det är mycket möjlig, men jag har för mej att det va något i bananerna, samma som finns i avocado som inte hönsen ska ha....men som sagt osäker, så jag käkar upp mina baner själv och kastar bananskalen :-)

pindel

• Småland
« Svar #14 skrivet: 14 feb-14 kl 15:47 »
Fick prel.svar från SVA idag. Fattar ju inte hälften, men här kommer svaret i alla fall.
Citera
Vid obduktionen påvisades följande:

Insänt material: En självdöd hobbyhöna. Inkom fryst 13/02, obducerades dagen efter 14/02

Märkning: Ej märkt

Ålder: Ej angivits

Kön: Honkön

Hull: Under medelgott

Vikt: 1,6 kg

Kadaverösa förändringar: Måttliga

Reproduktionsstatus: I full produktion

Fjäderdräkt och hud: Måttligt med intorkad avföring samt vita urater runt kloak.

Matstrupe och kräva: Riklig med torrt foder tillblandat med halm i kräva

Tarm: Rikligt med dåligt digererat ingesta så att duodenum och första halvan av jejunum var spänd

Äggledare: Kraftigt utvidgad med lätt blodigt, grumligt innehåll. En kraftigt äggskalskinn i skalkörteldelen av

äggledare, framträdande körtlar

Övrigt: En c:a 5 cm i diameter stor äggledarcysta på höger sida av buken

Preliminär diagnos: Akut äggledarinflammation

Vidare undersökning pågår.

Pågående undersökningar:

Mikroskopisk vävnadsundersökning (histologi).
Bakteriologisk undersökning

Kommentar:

Dödsorsaken tros vara en akut bakteriellinfektion.

Material har skickats till bakteriologisk undersökning.

När jag läser om äggledarinflammation tycks det bero på dålig hygien i redena. Jag byter halmen ofta och tycker det ser rent och fint ut. Resten av hönshuset är också rent i mina ögon. Sen blir jag lite bekymrad av att hon var smal. Hönorna har ju fri tillgång på allfoder och säd. Hö och halm finns i huset. Rester får de inte varje dag med rätt ofta. Vad mer bör jag ge? (Gav lite lusernhack som jag hade hemma bara för att göra något åt saken idag.) Vad mer ska jag göra?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #15 skrivet: 14 feb-14 kl 19:13 »

Din hönas magerhet berodde  säkert på hennes sjukdom.
Uppenbarligen hade hon problem med matsmältningen.
 Äggledarinflammation är mycket vanligt på f.d. produktionshöns,  deras äggläggninsorgan utsätts för stor påfrestning av det myckna äggläggandet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

201 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser