Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår tupp - en hjälte!  (läst 1786 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Vår tupp - en hjälte!
« skrivet: 08 mar-07 kl 19:41 »
Idag när jag stod och diskade i köket kom plötsligt en av våra tuppar uppflaxade precis utanför köksfönstret. Han flaxade mot fönsterutan och stirrade på mej precis som om han visste att jag stod där och tittade ut då och då, och han gol och skrek som en galning. Jag rusade ut  förstås för att kolla vad som hänt och fick se en död höna ligga nere i ett av landen. Duvhöken hade varit på besök.

Men vilken tupp! Han kommunicerade med mej genom köksfönstret och talade om att det var fara för hans hönor och att han behövde hjälp. Vilken hjälte!

Som en av tre fjolårstuppar var han odöpt eftersom vi ännu inte visste vilken vi skulle behålla, men från och med idag heter han Batman. Och han blir snart ensam herre över hela flocken ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Skojarbråten

Re:Vår tupp - en hjälte!
« Svar #1 skrivet: 08 mar-07 kl 20:03 »
Wow, jag fick direkt gåshud på armarna – vilken hjälte! Sådana vill man alltid ha i sin närhet, oavsett om det är tuppar, tikar eller vad som helst. Grattis!
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 mar-07 kl 20:07 »
Jag säger detsamma !
Och det är kanske det jag skulle behöva , en skyddstupp  ;)

Skojarbråten

« Svar #3 skrivet: 08 mar-07 kl 20:14 »
Jag säger detsamma !
Och det är kanske det jag skulle behöva , en skyddstupp  ;)

Du borde nog kanske låna en skyddshund, låter det som. Ett tag i alla fall.  :-\
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 20:33 »
Applåd till Batman.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

« Svar #5 skrivet: 08 mar-07 kl 21:27 »
Wow! En sådan tupp ska du vara rädd om  :)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 08 mar-07 kl 21:37 »
Hört talas om hjältetuppar, som flaxar och springer bort från hönorna för att dra till sig rovdjurets uppmärksamhet De blir inte långlivade, men det blirhönorna.

Kanske var en liknande instinkt som slog till, fast lite sent. Nästa gång han ser profilen av en duvhök i skyn kanske han drar iväg och flaxar och därmed offrar sig för sina hönor.

Bra avelsmaterial kanske?
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 21:38 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 21:46 »
Hört talas om hjältetuppar, som flaxar och springer bort från hönorna för att dra till sig rovdjurets uppmärksamhet De blir inte långlivade, men det blirhönorna.

Kanske var en liknande instinkt som slog till, fast lite sent. Nästa gång han ser profilen av en duvhök i skyn kanske han drar iväg och flaxar och därmed offrar sig för sina hönor.

Bra avelsmaterial kanske?
Har en sådan Rhode Island tupp som överlevt konfrontationer med både coyote, uggla och hund.
Otroligt skamfilad med söndersliten kam och brutna tår men han håller fortfarande ställningarna.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 mar-07 kl 10:46 »
Vilken drömtupp!
Våran rackare hoppar in under hönshuset så fort rovfåglarna börjar cirkla i skyn men om jag eller dottern kommer gående så blir han stöddig så det förslår.
Vi har kommit fram till att hans dagar som herre över hönsen är räknade och han ska få flytta till en bekant i närheten som har en faslig massa höns och där han kan få springa och gömma sig utan att hönsen tar skada! ;)
Våra höns skulle behöva en beskyddare efter att ha levt med den här stollen.
Katter, höns och hund.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #9 skrivet: 09 mar-07 kl 12:36 »
Så häftigt! Vilken duktig tupp!  ;D
Kan inte min Clinton få gå på kurs hos honom?  ;D
Why be normal when you can be yourself?

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 09 mar-07 kl 15:56 »
Jag hade under många år en frigående tacka som försvarade hönsen mot både rovfågel och lösspringande hundar. Hon hade hönsen som sin flock och trodde förmodligen att de var hennes lamm.
En Brahmatupp sov varje natt sittandes på hennes rygg.
Flera gånger räddade hon livet på nån höna som höken slagit genom att stånga och sparka bort fågeln.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #11 skrivet: 09 mar-07 kl 19:38 »
Jag gissar att flera av oss har ovanliga djurupplevelser. Det vore kul att få höra mer om det!

Spraka, du får ta med dej Clinton och hälsa på, så kan vi ha en liten miniworkshop ;D ;D

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

91 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser