Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk tupp  (läst 2778 gånger)

tossefarmor

• Gäst
sjuk tupp
« skrivet: 24 jun-15 kl 23:27 »
Min lilla tupp Anton har alltid varit frisk och kry och skött om sina hönor. Han blir tre år nu till hösten, och blandning mellan dvärgcochin och dvärg brahma. I dag när jag kom ut i hönshuset, såg jag honom inte först, men när jag ropade på honom, kom han gående från redena. Tänkte inte mer på det, och släppte ut dem. Efter ett tag , tittade jag till dem när jag var ute med hunden. Då satt han nedanför "altanen" in till hönshuset, och höll ner stjärtfjädrarna(bollen), och låg ner och var inte sig själv. Gick in till honom, och när jag skulle lyfta honom, försökte han ta sig därifrån, men ramlade omkull två gånger. När jag fick tag i honom, kunde jag inte se något speciellt med honom. Han andades med öppen mun, och tänkte att något hänt, som gett honom en chock. Släppte ner honom, och han kunde inte ta sig upp runt 15 cm. Då lyfte jag in honom, och honorna kom efter, och stängde in dem i hönshuset. Han raglade bort och la sig hos en höna som ruvar. Efter ett jag tittade jag till honom igen, och då var han svullen runt vä-öga, och såg ut som han hade ett litet sår vid näbben. Första tanke var att han blivit ormbiten. Sedan tänkte jag på Marek (hade en kyckling som vi fick avliva pga det). Finns det någon som kan ge mig tips och råd? Pratade med en vet på SVA och han tror att det är Marek, men söker ändå efter lite tips och råd från er.

helspe

• Skånepåg!
    • Skåne
SV: sjuk tupp
« Svar #1 skrivet: 25 jun-15 kl 01:57 »
Min lilla tupp Anton har alltid varit frisk och kry och skött om sina hönor. Han blir tre år nu till hösten, och blandning mellan dvärgcochin och dvärg brahma. I dag när jag kom ut i hönshuset, såg jag honom inte först, men när jag ropade på honom, kom han gående från redena. Tänkte inte mer på det, och släppte ut dem. Efter ett tag , tittade jag till dem när jag var ute med hunden. Då satt han nedanför "altanen" in till hönshuset, och höll ner stjärtfjädrarna(bollen), och låg ner och var inte sig själv. Gick in till honom, och när jag skulle lyfta honom, försökte han ta sig därifrån, men ramlade omkull två gånger. När jag fick tag i honom, kunde jag inte se något speciellt med honom. Han andades med öppen mun, och tänkte att något hänt, som gett honom en chock. Släppte ner honom, och han kunde inte ta sig upp runt 15 cm. Då lyfte jag in honom, och honorna kom efter, och stängde in dem i hönshuset. Han raglade bort och la sig hos en höna som ruvar. Efter ett jag tittade jag till honom igen, och då var han svullen runt vä-öga, och såg ut som han hade ett litet sår vid näbben. Första tanke var att han blivit ormbiten. Sedan tänkte jag på Marek (hade en kyckling som vi fick avliva pga det). Finns det någon som kan ge mig tips och råd? Pratade med en vet på SVA och han tror att det är Marek, men söker ändå efter lite tips och råd från er.
Bor på gård med sambo i Risbjär, Bassholma, Skåne.
Vi har 7 vovvar, 24 Perserkatter och ca 50 höns.
Nästa år är målet ca 300 höns.

helspe

• Skånepåg!
    • Skåne
SV: sjuk tupp, Isolera Anton ge honom tillväxtfoder och vatten!
« Svar #2 skrivet: 25 jun-15 kl 02:15 »
MAREK-Hönsförlamning:Sjukdomen orsakar av att herpesvirus och är vid akuta fall ytterst smittsam.Det är en infektionssjukdom som lokaliseras till
nervvävnaderna och angriper centrala nervsystemet samt kroppens inre organ, främst könskötlarna.
SYMTOM:Förlamning av ben och vingar, andnöd, abnorma ställningar och rörelser samt avmagring och blekhet.
Kycklingarna drabbas oftast av Mareks sjukdom i åldern 6-8 veckor, samt vuxna djur till och med första värpåret.
BEHANDLING:De flesta djuren tillfrisknar om de får möjlighet att fylla sitt närings- och vätskebehov.
Den största dödsorsaken vid Mareks sjukdom är urtorkning, de sjuka hönsen klarar inte av att äta och dricka tillsammans med friska kamrater.
Lycka till!
Stefan
Bassholma, Skåne.
Bor på gård med sambo i Risbjär, Bassholma, Skåne.
Vi har 7 vovvar, 24 Perserkatter och ca 50 höns.
Nästa år är målet ca 300 höns.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 25 jun-15 kl 07:57 »
Kan också vara någon brist på antingen vitamin eller mineral, hur har du det med såna tillskott? Att han blivit skadad kan vara eftersom han är i dålig kondition, och någon av de andra sett sin chans att attackera honom (de gör ju tyvärr ofta så).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-15 kl 10:11 »
En tupp som ser ut och beter sig så brukar vara bortom räddning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tossefarmor

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jun-15 kl 12:05 »
Tack för era svar. Han är fortfarande lika dan. så jag kommer att slakta honom och skicka honom till SVA, för obduktion.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-15 kl 19:19 »
glöm inte att berätta här vad SVA sade.

tossefarmor

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jun-15 kl 23:02 »
Vi diskuterade här hemma lite. Vi bestämde oss för att prova att ge honom mulivitaminer, för han som skulle hjälpa mig att slakta kunde inte förrän i dag. Kan meddela att , efter att han fått vitaminer i 2 dagar,  sitter han återigen uppe på sittpinnen. Tycker det är konstigt då de får basfodret, som skall innehålla tillräckligt med vitaminer,ändå inte gör det. Hur länge kan jag ge vitaminerna,utan att det blir skadligt?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 27 jun-15 kl 07:41 »
Flytande multivitamin kan en hälla i deras vattenautomat varje dag, det brukar stå lämplig dosering till höns på förpackningen. (Även om det gärna står per 100 höns.) Viktigast är egentligen att de får vitamintillskott på vintern, när de inte får så mycket sol eller "färska" vitaminer i det de äter, men här verkar det behövas ändå.
Lycka till med din tupp, det är alltid roligt när en inte behöver slakta dem :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser