Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sommarboendet för vaktlar?  (läst 2084 gånger)

Wildvittra

• -
Bästa sommarboendet för vaktlar?
« skrivet: 31 mar-14 kl 11:44 »
Planerar sommarboende för våra vaktelkycklingar som än så länge bor i tvättstugan, vill gärna ha lite tips.
Vad tycker ni andra är bäst:

* bur på ställning på bra arbetshöjd, där "golvet" är av jord, spån etc. Lagom storlek för 10-15 st?
* stadigvarande voljär med litet hus i (risk för parasiter? Hur snabbt försvinner gräset?)
* flyttbar mindre bur så de hela tiden har fräscht underlag med gräs osv (men då måste man kanske ha nätgolv?)

På vintern kommer de bo inne i stallet har vi tänkt.
Tacksam för era erfarenheter och synpunkter!
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

gulli

• Södermanland
SV: Bästa sommarboendet för vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 12:26 »
Vi har ett lite hönshus med ute plats köpt pågranngården. Fungerar jättebra på sommaren. Bör dock täcka gallret med hönsnät annars rymmer dom

Wildvittra

• -
« Svar #2 skrivet: 02 apr-14 kl 10:38 »
Tack för svaret! Hur har ni andra?

Funderar på någon av dessa:

https://www.vidaxl.se/kaninbur-xl

http://petworld.se/hns/5701883268703

Eller är de för små? Hur många vaktlar är lämpligt på 1,5 m2?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

wahlgrens

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-14 kl 22:03 »
Jag tänker bygga en flyttbar bur på ca 2,5 m2 som jag kan dra runt på gräsmattan. Sen ställer jag nog bara en ett litet hus åt dem som de kan kila in i för skydd mot väder och vind. Mitt största bekymmer är hur jag ska kunna ta mig in i buren och plocka ägg (som de lägger var som helst) utan att de rymmer. Rackarns så snabba de är. Nu bor de i en egen bur i hönshuset. Där kan jag stänga alla dörrar innan jag öppnar deras bur men så kan jag ju inte göra med sommarburen. Har någon nån bra lösning på det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser