Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vakteltuppar mindre?  (läst 1158 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Vakteltuppar mindre?
« skrivet: 26 apr-14 kl 13:11 »
Har "sorterat" mina vaktlar i två grupper efter vikt och kan nu konstatera att mina tuppar är mindre än hönorna. Är det så att tupparna generellt är mindre än hönorna eller har jag misslyckats med aveln?

Mitt mål är att få upp storlek på slaktkropparna (primärt) och äggen(inte så viktigt). I avelsgruppen, där jag satt de större djuren är medelvikten 367 g och då är tupparna de som är minst. Räknar jag medelvikt på hönorna är den 374 g medan tupparna vägen mellan 335-340 g. Finlir men jag tycker det är kul att se vad man kan göra med selektiv avel.

Ska jag skippa mina små tuppar och leta efter några större? Någon som har, förresten? Eller kan jag köra en säsong på det urval jag har och vara selektiv i att plocka ut avelsdjur? Är det någon idé att försöka hitta en eller några "bautatuppar" för att trycka in lite anlag för storlek eller kommer det bara att spädas ut med mina, inte särskilt stora hönor. Är det någon annan som fokuserar aveln på storlek som kan komma med goda råd.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
SV: Vakteltuppar mindre?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-14 kl 16:05 »
Hej,

avla inte mer på stora slaktkroppar men att tuppar är mindre är helt normalt.
I den viktsklass 300g-450 g kan tuppen väga 50 g mindre som hönor. Vikten med dina avelstuppar med 340g är jättebra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser