Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel till Hönsen!  (läst 3825 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Elstängsel till Hönsen!
« skrivet: 18 mar-07 kl 13:12 »
Är det någon som vet om man kan ha hönor gående på elstängsel??
Har 2 ha bete som hästarna gått på å funderar på om man kan sänka trådarna och låta hönsen gå där å sprätta. Om man sätter trådarna med 10-20 cm mellanrum upp till 150 cm höjd borde det väl funka, eller ???
Det går åt MÅNGa meter tråd, men vad gör man inte för de små liven ;D
Är det någon som har tidigare erfarenhet eller hört någon som har sina höns på el så får ni hemskans gärna plita ner några rader!

Tack å hej// Anna
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 13:13 av PycklingMamma »
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Elstängsel till Hönsen!
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 17:27 »
Två hektar är en rätt stor hönsgård... Det verkar enklare att bara släppa ut hönsen.

Blomme

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 17:32 »
De kommer inte att nyttja hela ytan, de vill nämligen inte gå för långt ifrån hönshuset.

Skojarbråten

« Svar #3 skrivet: 18 mar-07 kl 18:15 »
Gjorde en broschyr för några år sen, åt Revir elstängselaggregat, som Granngården säljer. Där stod det precis hur tätt och på vilken höjd trådarna skulle vara på till höns och alla andra djur. Jag tror jag har någon gammal pdf som ligger och skrotar på jobbet, kan kolla i morgon!

Kanske är elnät bättre? Det borde hjälpa mot t ex räv iaf. Hönsen rymmer ju förmodligen inte, de behöver mest skydd mot faror.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 20:18 »
Jag vet inte, men tänker bara att 150cm inte räcker långt. Mina höns flyger lätt två meter rakt upp till en pinne eller nåt, och de flyger ut ur hönsgården med sitt 180cm nät runt. Har dock inte eltråd där, men det är väl ingen skillnad för fåglar.
Vad gäller storleken så rör sig mina höns över stora ytor när de är ute, ett par hektar, så dina höns skulle säkert uppskatta den stora ytan.

PycklingMamma

• Småland
Elstängsel till Hönsen!
« Svar #5 skrivet: 19 mar-07 kl 00:10 »
Jo visst är det en ganska stor hönsgård och det verkar enklare att bara släppa ut dom, men grannen uppskattar inte att ha 50 höns gående i sin trädgård. De utnyttjar redan hela ytan oc mer därtill. Har limmtunnor som skydd mot faror. Tror inte de flyger ut när de har så mycket att gå på men jag får helt enkelt göra en test!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-07 kl 07:10 »

Det är klart att du ska testa, det skulle jag göra.
Hur är det med duvhökar och andra flygande faror?
Tror du att hönsen hinner ta skydd?
Skriv hur det går och lycka till.

//Lycka
Hedemorahöns

Drevern

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 mar-07 kl 07:58 »
Det går inte. Jag har försökt och det blev inte bra. De flög över tråden och vad värre, var, de kände inte av elen i fjädrarna.

Skojarbråten

« Svar #8 skrivet: 19 mar-07 kl 08:18 »
Jo visst är det en ganska stor hönsgård och det verkar enklare att bara släppa ut dom, men grannen uppskattar inte att ha 50 höns gående i sin trädgård. De utnyttjar redan hela ytan oc mer därtill. Har limmtunnor som skydd mot faror. Tror inte de flyger ut när de har så mycket att gå på men jag får helt enkelt göra en test!

Limtunnor?  ???

*hajar noll*

PycklingMamma

• Småland
« Svar #9 skrivet: 19 mar-07 kl 15:06 »
Har både duvhök, sparvhök och andra rovfåglar men lite svinn får man räkna med :P Hälften är skog, snår och buskar så de hinner nog undan.

Jag har stora limtunnor, sånna med galler runt. Kan ha vart annat i oxå, har sågat ett hål i dom så de kan natta där inne eller gömma sej när faran e framme.

Jo jag ska försöka ha dom innanför eltråd/nät, förhoppningsvis blir det inte uppsatt i onödan!! Får la ha Hulda gående där annars (minigrisen), eller varför inte allihop!?

Tjippåhej

På bilden: Gråbo, min Isbar med kycklingar.

Skojarbråten

« Svar #10 skrivet: 19 mar-07 kl 16:16 »
Jag har stora limtunnor, sånna med galler runt. Kan ha vart annat i oxå, har sågat ett hål i dom så de kan natta där inne eller gömma sej när faran e framme.

Aha, som skydd alltså. Ursäkta en trög en...  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser